Lithium-batterijen voor de boot
Meest verkochte lithiumbatterijen
Populaire lithiumbatterijen voor boten
U vindt in de categorieën eenvoudig het juiste batterijtype en het juiste model voor uw boot. „Welke lithium-ionbatterijen zijn er voor mijn boot?“ – Hier vindt u bijna alle fabrikanten en modellen die op de markt beschikbaar zijn voor maritieme toepassingen.
Weet u niet zeker welke lithiumbatterij het beste geschikt is? Bel ons! We hebben een selectie van 100 verschillende lithiumbatterijen van meer dan 10 fabrikanten.
Verschillen bij lithiumbatterijen – Waar moet u op letten?
Lithiumbatterijen zijn er in verschillende maten en capaciteiten. U vindt alle varianten van 0,1 kWh tot 112 kWh capaciteit in onze winkel. Er zijn geen grenzen naar boven, maar de bootbatterij moet wel zinvol worden ontworpen. Afhankelijk van de vereisten heeft u bij verdringingsvaart ongeveer 0,5 kWh vermogen per ton per uur vaartijd nodig, bij glijvaart exponentieel meer.
De batterijen worden rechtstreeks met de motor via kabels verbonden. Hoe dichter de batterijen bij de motor zijn, hoe minder verliezen er ontstaan door kabellengtes. Bij vragen over de kabeldikte helpen we u graag verder!
De bediening van uw elektrische bootmotor verloopt zoals u gewend bent via een stuur of afstandsbediening en stuurwiel. Afhankelijk van de bediening heeft u een display met informatie over de snelheid, resterende actieradius, actuele batterijcapaciteit en stroom/spanning.
Tot 1,8 kW vindt u elektrische buitenboordmotoren met een geïntegreerde batterij. De modellen zijn dankzij Plug & Play aanzienlijk comfortabeler, flexibeler en gebruiksvriendelijker. Bij meer vermogen heeft u een externe batterij nodig die op de E-aandrijving wordt aangesloten. Hier raden we u afhankelijk van de toepassing verschillende maten aan.
Gewicht van de lithiumcellen
Afhankelijk van de gebruikte celtechnologie of productie hebben de lithiumaccu's een verschillend gewicht. Over het algemeen zou een kWh niet meer dan 10 kg moeten wegen. Er zijn lichtere en zwaardere batterijen, afhankelijk van de celtechnologie.
Vooral bij glijboten moet u neigen naar de lichte, bij de andere is het gewicht per kWh vaak minder belangrijk. U moet in ieder geval letten op een aangenaam gewicht om te dragen, als u de batterij vaak moet vervoeren.
Prijzen, merken en celtechnologie
De prijzen hangen af van verschillende factoren. In principe is een prijs per kWh van 500 € tot 750 € redelijk. In sommige gevallen zijn ook prijzen boven de 1.000 € per kWh mogelijk, die door speciale certificaten of veiligheidstechnologieën zeker gerechtvaardigd zijn. In principe zijn de kwaliteitscellen van Sony of Panasonic aan te raden. Maar ook de cellen van CATL, CALB of Winston zijn goed te gebruiken.
De meeste lithium-ion-accu's worden vervaardigd op basis van lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4). Afhankelijk van het type batterij zijn verschillende verbindingen in combinatie met yttrium of zwavel mogelijk. Over het algemeen zijn de batterijen zeer veilig, omdat ze niet brandbaar zijn. Bovendien hebben ze ook de langste levensduur van de gangbare celtechnologieën.
Alternatief zijn er NMC- en NCA-accu's die kobalt bevatten. Het voordeel van deze accu's is een hogere energiedichtheid. Nadelig is een kortere levensduur en dat ze brandbaar zijn. Als een laag gewicht belangrijk is, kan voor deze cellen worden gekozen.
Laadcycli van een lithium bootbatterij
De laadcycli kunnen sterk variëren, afhankelijk van de verwerking en kwaliteit van de individuele cellen. De laadcycli worden doorgaans aangegeven met een ontladingsgraad. (DoD = depth of discharge) Hoe dieper de batterijen worden ontladen, hoe minder laadcycli ze hebben. Bij 80% DoD houden goede lithium-batterijen (LFP) 3000 cycli. Bij de meeste batterijen resulteert dit in een levensduur van meer dan 10 jaar, afhankelijk van het gebruik. Batterijen van NCA of NCM gaan vaak voor iets minder cycli mee (500 tot 1000). Ongeacht het aantal cycli hebben batterijen een kalenderleeftijd, doorgaans verliezen ze ongeveer 4% per jaar.
Batterijbewaking (BMS)
Het BMS bewaakt doorgaans de laadstatus van de batterij. Deze wordt bij de meeste weergegeven via een klein display. Andere belangrijke waarden zijn spanning, laad- en ontlaadstromen en de temperatuur tijdens het laden en gebruik.
Het belangrijkste bij het BMS zijn de functies voor de beveiliging van de cellen. De functies omvatten een diepontlaadbeveiliging, overlaadbeveiliging, temperatuurmonitoring of beveiliging bij kortsluitingen. Verder biedt het batterijbeheersysteem belastingbeperkingen, celbalancering en neemt het een groot deel van de communicatie over.
Lithium accu's voor bootmotoren – Welke fabrikanten zijn er?
De meeste bootbezitters kennen Torqeedo met het opvallende oranje logo. Torqeedo komt van de Starnberger See in Duitsland. Torqeedo is marktleider op het gebied van elektrische bootmotoren en heeft al meer dan 100.000 elektromotoren over de hele wereld geleverd. Torqeedo biedt ook de bijpassende bootaccu's aan.
In de vrijetijdssector zijn de batterijmodellen voor de bijpassende motoren zeer populair. Torqeedo, ePropulsion, Aquamot, RiPower of edyn bieden eigen batterijpakketten aan. Vooral de nieuwste batterijmodellen van ePropulsion bieden de beste voorwaarden met een onverslaanbare prijs-kwaliteitverhouding.
Toepassing van lithiumbatterijen
In principe raden we altijd een compleet pakket van één fabrikant aan, waar mogelijk, om bijkomende kosten te besparen en de functionaliteit te waarborgen. Sommige e-motoren hebben echter geen eigen batterijen, aangezien vrijwel alle batterijen met de motor kunnen worden gecombineerd.
Als u uw boot als verhuurder of in de industrie voor commerciële doeleinden gebruikt, raden we speciaal daarvoor ontworpen batterijen uit het premiumsegment aan. Aentron biedt een speciale certificering en is hier een van de weinige leveranciers. Vaak worden deze in combinatie met Kräutler in schepen geïnstalleerd.
Hetzelfde geldt voor hogere vaartijden (50+) per jaar. Ideaal hiervoor zijn de lithiumcellen van Anders is Victron Energy ook een fabrikant met zeer hoogwaardige componenten. Hier is het aan te raden om naast de laadapparaten van de marktleider ook de bijpassende batterij te gebruiken.
Voor- en nadelen van lithium ten opzichte van AGM
Een groot voordeel ligt in de ontladingsdiepte en de daarmee per kWh bruikbare capaciteit. Lithium-batterijen kunnen meestal tot 95% ontladen worden. AGM-batterijen worden afhankelijk van de technologie al beschadigd bij 50% ontlading en mogen niet diep ontladen worden.
Bovendien weegt een lithium-batterij slechts een derde van een AGM-batterij. Daarnaast hebben lithium-batterijen met tot 3000 cycli in vergelijking met AGM-batterijen met meestal 750 cycli een langere levensduur. LiFePO4-batterijen kunnen bovendien snel worden opgeladen en ontladen zonder dat de prestaties verslechteren. Het enige nadeel is een hogere prijs, die aanzienlijk hoger is. Al met al liggen de voordelen duidelijk bij de lithium-batterij, vooral als je de levensduur meerekent.
Onze aanbeveling zijn daarom lithium-batterijen, AGM-batterijen kunnen echter vanuit kostenperspectief zinvoller zijn voor incidenteel gebruik.
Neem contact met ons op – we bekijken samen uw voorwaarden en vinden het perfecte totale systeem!
Installatie van een lithium-ionbatterij
Afhankelijk van hoe goed u bent in het omgaan met batterijen, raden we u kant-en-klare oplossingen of ten minste afzonderlijke componenten aan. Kant-en-klare systemen zijn meestal eenvoudig te verbinden via Plug & Play. U kunt echter een paar euro besparen als u de bekabeling zelf doet of geen beschermstekker gebruikt, maar de polen direct met de kabel verbindt.
In het hoogspanningsgebied bij motoren vanaf 15 kW moet de installatie noodzakelijkerwijs door een elektrotechnisch meester worden uitgevoerd. Voor zover mogelijk, raden we eerder motoren in het laagspanningsgebied aan. Dit vereenvoudigt ook de aansluiting van de boordelektriciteit en verhoogt de veiligheid.
Uw voordelen met greenboatsolutions
U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.
U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.