Zoekt u een elektromotor voor uw motorboot?
Voor welke motorboot is een elektromotor de moeite waard?
Voor traditionele motorboten zijn elektromotoren een geweldige alternatieve en een echte aanbeveling. Meer informatie over de vele voordelen van elektromotoren vindt u hier: Van de kleine motor- of kajuitboot tot de grote staalverdringer, elke elektrische aandrijving is zinvol.
Er zijn echter ook toepassingen waarbij een E-motor momenteel nog niet optimaal geschikt is. Gewoon omdat de batterijen bij gebruik zeer groot, zwaar en kostbaar zijn. Het is technisch mogelijk, maar in vergelijking met een verbrandingsmotor niet economisch.
Is vooral de moeite waard voor verdringers met normaal rijgedrag.
Onze huidige topaanbeveling zijn vooral de relatief goedkope aandrijvingen van ePropulsion.
Aanbevolen buitenboordmotoren voor motorboten (prijs-kwaliteit)
Bootsgewicht | Huidige aanbeveling | Afbeelding | Prijs |
---|---|---|---|
tot 500 kg |
1 kW motor met 1.28 kWh accu |
vanaf 2.199€ |
|
tot 1.500 kg |
3 kW motor met 3 kWh accu |
vanaf 5.699€ |
|
tot 3.000 kg |
6 kW motor met 6 kWh accu |
vanaf 8.299€ |
|
tot 5.000 kg |
11 kW motor met 10 kWh accu |
vanaf 13.999€ |
|
tot 10.000 kg |
20 kW motor met 20 kWh accu |
vanaf 29.499€ |
|
tot 20.000 kg |
40 kW buitenboordmotor met 40 kWh accu |
vanaf 45.999€ |
Waar moet ik op letten bij mijn motorboot?
Vooral als u net op zoek bent naar een nieuwe motor, moet u een elektromotor in ieder geval overwegen. Als u nu een nieuwe motor koopt, moet deze ook voor de komende 10 jaar geschikt zijn. Enerzijds omdat er in de toekomst steeds meer rijverboden en natuurgebieden zullen komen.
Anderzijds omdat de restwaarde van uw boot sterk aan de aandrijving is gekoppeld. Een boot met een nieuwe verbrandingsmotor zal over 3-4 jaar slechter verkopen dan tegenwoordig.
-
-
Geschikte oplaadmogelijkheid (landaansluiting in de haven/aanlegsteiger of draagbare batterij)
-
Compatibiliteit van de componenten (Vooral bij motor en batterij)
-
Bijzondere eigenschappen (Batterijinformatie via Bluetooth naar de telefoon)
-
Extra accessoires (zonne-installatie, omvormer, boordelektronica, generator, enz.)
Installatie van een buitenboordmotor
De montage van een buitenboordmotor gebeurt eenvoudig aan de motorsteun, die zich aan de achterkant van de boot bevindt. De bevestiging gebeurt met behulp van klemschroeven of bouten. Afhankelijk van het gewicht van de motor is dit vooral bij motoren onder 11kW (15PK) eenvoudig en kan in de regel door een leek worden uitgevoerd.
Grootte en gewicht variëren afhankelijk van de buitenboordmotor van 2,2kg tot 470kg. Bij de grotere modellen is het aan te raden vanwege het hogere gewicht hijsmateriaal te gebruiken. U kunt ook een dienstverlener inschakelen voor de installatie.
Wij adviseren u graag persoonlijk en vinden de perfecte oplossing!
Neem eenvoudig contact met ons op via telefoon, e-mail of via onze website. Stuur ons gerust informatie en foto's van uw motorboot.
Populaire elektrische binnenboordmotoren voor motorboten
Natuurlijk zijn er ook geschikte binnenboordmotoren voor uw motor- en kajuitboten, die direct op de bestaande asinstallatie kunnen worden gemonteerd.
Onze aanbeveling voor binnenboordmotoren zijn vooral de elektromotoren van WaterWorld van 4 tot 15 kW met luchtkoeling. Als u langere afstanden wilt afleggen, raden we een binnenboordmotor van Propel of E-Tech met waterkoeling aan.
Bootsgewicht | Huidige aanbeveling | Afbeelding | Prijs compleet pakket |
---|---|---|---|
tot 2.000 kg |
4 kW motor met 5 kWh accu |
vanaf 7.499€ |
|
tot 3.500 kg |
7 kW motor met 10 kWh accu |
vanaf 9.399€ |
|
tot 5.000 kg |
10 kW motor met 10 kWh accu |
vanaf 13.399€ |
|
tot 10.000 kg |
20 kW motor met 20 kWh accu |
vanaf 16.999€ |
|
tot 20.000 kg |
40 kW motor met 40 kWh accu |
vanaf 37.499€ |
Installatie van een binnenboordmotor
De montage van de binnenboordmotor is ingewikkelder dan bij een buitenboordmotor en moet door een bootbouwer worden uitgevoerd. De bestaande asinstallatie kan meestal worden hergebruikt, net als de schroef. Vervolgens moet het vaargedrag, in het bijzonder de schroef, worden getest en geoptimaliseerd. De binnenboordmotor wordt daarbij vast in de romp van de boot gemonteerd.
Motorboten met elektromotor zijn op de lange termijn goedkoper.
Waarom zijn elektrische boten zoveel goedkoper in onderhoud? De grootste kostenpost zijn de bedrijfskosten. In plaats van meerdere liters benzine, zijn er slechts een paar kWh stroom nodig. Momenteel liggen de benzineprijzen op 1,70€ per liter, de kWh kost slechts 30 cent.
Begin 2022 werden de benzinekosten steeds weer verhoogd. Daar komen ook nog de jaarlijkse onderhoudskosten en de reparatie van slijtageonderdelen bij de verbrandingsmotor bij. (Olieverversing, filters, etc.) Een soortgelijke observatie geldt voor elektrische auto's.
E-motor bij glijboten
Het is technisch mogelijk, maar het is qua bereik en kosten niet echt economisch. E-motoren bij glijboten zijn de moeite waard als er op uw meer geen verbrandingsmotoren meer zijn toegestaan.
Hulp motoren en hybride aandrijvingen
Er zijn ook verschillende alternatieven. Vooral bij glijboten is een elektrische hulp motor aan te raden. De hoofdmachine kan worden gebruikt voor het glijden, de hulp motor dan voor een economische snelheid van 6-12 km/u. Vooral interessant voor gebieden waar de snelheid toch al beperkt is.
Voor grote en zware verdringers is een elektromotor eigenlijk perfect, omdat het schip de romp snelheid niet overschrijdt. Afhankelijk van de eisen aan het bereik, biedt een hybride systeem zich onder andere aan.
Wat voor een boot heeft u? We elektrificeren het!
Open vragen?
Uw voordelen met greenboatsolutions
U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.
U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.