AGM-batterijen voor uw boot
Meest verkochte AGM-batterijen
Populaire AGM-accu's voor de boot
„Welke AGM-batterijen zijn er voor mijn boot?“ - U vindt in de categorieën eenvoudig het juiste batterijtype en het juiste model voor uw boot. Hier vindt u bijna alle fabrikanten en modellen die op de markt beschikbaar zijn voor maritieme toepassingen.
Weet u niet zeker welke AGM-batterij het beste geschikt is? Bel ons! We hebben een selectie van meer dan 20 verschillende AGM-accu's van verschillende fabrikanten.
Bijzonderheden van AGM-batterijen - Waar moet ik op letten?
AGM-batterijen zijn verkrijgbaar in verschillende maten en capaciteiten. U vindt alle varianten van 0,5 kWh tot 3 kWh capaciteit in onze winkel. De batterijen kunnen doorgaans onbeperkt parallel en in serie worden geschakeld. Er zijn geen grenzen naar boven. Afhankelijk van de vereisten heeft u bij verdringervaart ongeveer 0,5 kWh vermogen per ton per uur rijtijd nodig, bij glijvaart exponentieel meer. Voor glijvaart raden we vanwege het gewicht echter geen AGM-batterijen aan.
De batterijen worden rechtstreeks met de motor via kabels verbonden. Hoe dichter de batterijen bij de motor zijn, hoe minder verliezen er ontstaan door kabellengtes. Bij vragen over de kabeldikte helpen we u graag verder!
De batterijen kunnen veel comfortabeler en gebruiksvriendelijker met de motor worden verbonden via stekkers of batterijklemmen. U kunt de batterijen natuurlijk ook zonder extra kabels en stekkerverbindingen aanschaffen en alleen de kabels aansluiten. Vooral bij 12 Volt en 24 Volt achtermotoren zijn Deep AGM-batterijen super geschikt en de capaciteit is ook voldoende voor kleine uitjes of visexcursies. Afhankelijk van het gebruik raden we u de juiste maat aan.
Gewicht van de AGM-cellen
AGM-batterijen zijn een verdere ontwikkeling van de klassieke loodzuurbatterijen, waarbij het zuur in een glasvezel is gebonden. Dit zorgt ervoor dat de batterijen lekvrij zijn en een hogere prestatie bieden. Het lood leidt tot een hoog gewicht van de batterijen van ongeveer 30 kg per kilowattuur.
Bij veel zeilboten is het extra gewicht toch onbelangrijk of dient het als ballast in de romp. Bij grote verdringers zijn AGM-accu's ook vaak goed geschikt. Bij halfglijders en glijboten daarentegen is het gewicht per kWh vaak belangrijk en daarom raden we meestal lithium-accu's aan.
U moet, ongeacht de batterijtechnologie, letten op een aangenaam gewicht per pakket om te dragen.
Laadcycli van een AGM bootbatterij
De laadcycli kunnen sterk variëren. De laadcycli worden meestal aangegeven met een ontladingsgraad. (DoD = depth of discharge) Hoe dieper de batterijen worden ontladen, hoe minder laadcycli ze hebben. Bij 50% DoD houden hoogwaardige AGM-batterijen 750 cycli, maar conventionele AGM-batterijen aanzienlijk minder. Ze zouden niet dieper ontladen moeten worden, omdat dit kan leiden tot onomkeerbare schade. Bij de meeste batterijen resulteert dit in een levensduur van 5 tot 10 jaar, afhankelijk van het gebruik.
Er zijn echter ook hoogwaardige batterijpakketten. Deze cellen kunnen gedeeltelijk tot 80% (Deep-Cycle) of 100% (Super-Cycle) ontladen worden zonder schade op te lopen. De prijsverschillen zijn niet al te groot, daarom raden we ten minste de Deep-Cycle technologie aan, zoals bij Aquamot of Victron Energy. De Super-Cycle technologie is nog erg nieuw en tot nu toe voornamelijk te vinden bij Victron Energy.
Prijzen AGM-batterijen
De prijzen hangen van verschillende factoren af. In principe is een prijs per kWh van 220 € tot 300 € redelijk. In sommige gevallen zijn ook prijzen boven de 300 € per kWh mogelijk voor de speciale Super Cycle-batterijen. Vaak vindt u al in autowerkplaatsen geschikte AGM-batterijen voor minder geld. We raden meestal de batterijen van Victron Energy aan in combinatie met de laders. Voor de Aquamot E-aandrijving is natuurlijk het complete systeem van Aquamot passend.
De meeste AGM-accu's worden op basis van AGM (Absorbent Glass Mat) vervaardigd. Dit is een constructievorm van loodzuurbatterijen en vaak bekend als VRLA-technologie. Afhankelijk van het type batterij zijn verschillende verbindingen en componenten mogelijk. Over het algemeen zijn de batterijen zeer lekvrij en ongevoelig voor storingen.
AGM-batterijen voor bootmotoren - Welke fabrikanten zijn er?
AGM-batterijen zijn niet alleen in boten, maar ook in auto's en caravans wijdverspreid en hebben de klassieke loodzuuraccu vaak volledig vervangen. Veel mensen kennen de batterijen van Varta uit de autobezit.
Ook in de botenwereld worden deze batterijen gebruikt. Wij vertrouwen op AGM-batterijen van Aquamot, die technisch gelijkwaardig zijn aan de bekende batterijen van Zenith. Als goede alternatieve bieden we ook de Deep Cycle en Super Cycle AGM-batterijen van Victron Energy aan.
Toepassing van AGM-batterijen
In principe raden we altijd een compleet pakket van één fabrikant aan, waar mogelijk, om bijkomende kosten te besparen en de functionaliteit te waarborgen. Sommige elektromotoren hebben echter geen eigen batterijen, aangezien vrijwel alle batterijen met de motor kunnen worden gecombineerd.
Als u uw boot als verhuurder of in de industrie voor commerciële doeleinden gebruikt, raden we speciaal daarvoor ontworpen batterijen uit het premiumsegment aan. Aentron biedt een speciale certificering en is een van de weinige leveranciers op dit gebied. Vaak worden deze in combinatie met Kräutler in schepen geïnstalleerd.
Hetzelfde geldt voor frequente ritten (20+) per jaar. Lithiumcellen zijn hiervoor ideaal. Daarnaast is Victron Energy ook een fabrikant met zeer hoogwaardige componenten. Hier is het aan te raden om naast de laadapparaten van de marktleider ook de bijpassende batterij te gebruiken.
Voor- en nadelen van AGM ten opzichte van Lithium
Een groot voordeel ligt in de op het eerste gezicht goedkopere prijs per kWh. De aanschafkosten zijn bij de elektrische aandrijving momenteel nog een van de belangrijkste onderwerpen, aangezien de lithiumtechnologie vaak dubbel zo duur is. Naast de prijs zijn er geen grotere voordelen.
De ontladingsdiepte is afhankelijk van de technologie geringer en daardoor is er per kg batterij minder capaciteit effectief bruikbaar. AGM-batterijen kunnen meestal tot 50% ontladen worden. AGM-batterijen worden afhankelijk van de technologie al beschadigd bij 50% ontlading en mogen niet diep ontladen worden. Ze zijn doorgaans meer geschikt voor kortere ritten. Hierop moet u tijdens het gebruik in ieder geval letten.
Bovendien weegt een AGM-batterij drie keer zoveel als een lithium-ionbatterij. Daarnaast hebben AGM-batterijen meestal slechts 750 laadcycli en lithium-accu's tot 5000 cycli. Daarom relativiseert het prijsverschil zich vrij snel. Als ik in dezelfde gebruiksperiode twee batterijpakketten moet kopen, is een AGM-accu waarschijnlijk niet rendabel.
Een AGM-batterij kan ook niet zo sterk belast worden. Stromen mogen slechts een vijfde van de capaciteit (0,2 C) bedragen om een redelijk goede levensduur en rijduur te bereiken. Hoe sneller een AGM-batterij, hoe minder energie (Ah) de batterij levert. De batterij wordt meestal met C20 aangegeven, dus voor een ontlading over 20 uur. Bij een ontlading in 5 uur is er nog maar ongeveer 80% van de aangegeven Ah bruikbaar. Bij een ontlading in twee uur zelfs minder dan 70 procent!
Al met al liggen de voordelen duidelijk bij de lithiumbatterij. Onze aanbeveling zijn duurzame lithiumbatterijen, AGM-batterijen kunnen echter nuttig of zelfs beter zijn voor incidenteel gebruik. Neem contact met ons op – we bekijken samen uw voorwaarden en vinden het perfecte totale systeem!
Bewaking van de AGM-batterij
Een lithiumbatterij wordt bewaakt door een batterijbeheersysteem. Het BMS biedt beschermingsmechanismen en geeft belangrijke gegevens weer. Bij een AGM-batterij is dat niet het geval. De gegevens kunt u meestal alleen via een apart display uitlezen. Gelukkig heeft de batterij nauwelijks verdere beschermingsmechanismen nodig en biedt het minder foutbronnen.
Installatie van een AGM-batterij
Afhankelijk van hoe goed u bent in het omgaan met batterijen, raden we u kant-en-klare oplossingen of ten minste afzonderlijke componenten aan. Kant-en-klare systemen zijn meestal eenvoudig te verbinden via Plug & Play. U kunt echter een paar euro besparen als u de bekabeling zelf doet of geen beschermplug gebruikt, maar de polen direct met de kabel verbindt.
Het opladen is eenvoudig mogelijk via een oplader en toegang tot landstroom met tot 3 kW laadvermogen. Daarom bieden jachthavens de mogelijkheid om de voedings- en aandrijfbatterijen na gebruik op te laden.
Uw voordelen met greenboatsolutions
U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.
U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.