AGM en lithiumbatterijen in vergelijking
In dit artikel gaat het over lithium- en AGM-batterijen. Na het artikel en de video bent u in staat om in te schatten, welk type batterij het beste geschikt is voor uw toepassing.
Lithium vs. AGM: Voor- en nadelen
Categorie | Lithium (LiFePO4) | AGM |
---|---|---|
Prijs |
vanaf 260€ per kWh bij ons in de winkel |
vanaf 120€ per kWh op de markt (vanaf 290€ per kWh bij ons in de winkel voor Deep Cycle) |
Ontladingsdiepte |
bijna 100% ontlading |
ongeveer 50% ontlading |
Gewicht |
8 - 10 kg / kWh (Li-NMC is zelfs iets lichter) |
25 - 35 kg / kWh |
Ontlaadcycli |
tot 6.000 cycli (bij 80% DoD) |
500 - 800 laadcycli |
Levensduur |
Over het algemeen duidelijk langer dan 10 jaar, na de hierboven genoemde cycli hebben de accu's toch nog ~80% capaciteit! |
Over het algemeen ongeveer 5 jaar, afhankelijk van de verzorging ook duidelijk korter of langer |
Veiligheid |
niet brandbaar of explosief |
niet brandbaar of explosief |
Aanbeveling |
Goed als aandrijfbatterijen vanwege de hoge levensduur / laadcycli |
Goed als startbatterijen vanwege de hoge ontlaadstromen |
Conclusie |
Onze duidelijke aanbeveling zijn lithiumaccu's, het beste LiFePO4 - of alternatief Li-NMC |
Als je de AGM accu's cadeau krijgt of maar heel kort wilt rijden |
Video: Lithium en AGM in vergelijking
Vanwege de huidige cookie-instellingen kan de Youtube-video helaas niet worden weergegeven.
Bijzonder voor veelrijders en voor ondernemers zou een lithium-ionbatterij altijd de eerste keuze moeten zijn. Wij gebruiken voornamelijk niet-brandbare lithium-ijzerfosfaatbatterijen.
De lithiumbatterij is ideaal als u weinig ruimte aan boord heeft en niet onnodig veel gewicht wilt toevoegen. Bij grotere toepassingen (10 kW of meer) gaat het bijna niet zonder lithiumaccu.
AGM-batterijen zijn weliswaar iets goedkoper, maar zijn aanzienlijk zwaarder en zeker niet zo duurzaam. Voor occasionele ritten en kleine motoren echter absoluut zinvol, vooral als gewicht en ruimte geen rol spelen.
Als je niet zo vaak vaart (<20 keer per jaar) en het extra gewicht op de boot je niet stoort, kun je gerust terugvallen op een goedkopere AGM-batterij. Dit is vooral aan te raden bij kleinere motoren en als je over het algemeen niet veel totale capaciteit nodig hebt. Belangrijk is dat je voor E-motoren een tractiebatterij gebruikt.
Het grootste voordeel is een lagere prijs, vooral bij de instap in de elektromobiliteit of bij een krapper budget is dit zeer aantrekkelijk. Let op de opslag en het opladen van de AGM-batterijen en de lagere ontladingsdiepte.
Welke batterijtypes zijn er en wat zijn de verschillen?
Er zijn heel veel verschillende batterijtypes. Echt relevant voor het gebruik als bootbatterij zijn echter maar een paar. We kunnen u twee verschillende batterijtypes aanbevelen die momenteel het meest op boten worden gebruikt.
Ze hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn absoluut onderhoudsvrij, lek- en gebruiksvriendelijk. Daarnaast kunnen ze onafhankelijk van de positie worden geïnstalleerd. Desondanks zijn er enkele opvallende verschillen, waaruit bepaalde voor- en nadelen voortvloeien.
Feiten over lithiumbatterijen:
-
-
Ideale toepassing: Alle sportboten, opblaasboten, motorboten, veelgebruikers
-
Lithium-ionenbatterijen wegen slechts ongeveer 30% van loodaccu's
-
In de mond van iedereen zijn de zogenaamde lithium-ionbatterijen - bekend uit de automobielsector. Onder deze term worden lithium-ion- en lithium-polymeerbatterijen samengevoegd. Bij lithium-ionbatterijen wegen slechts ongeveer 30% van de loodaccu's (afhankelijk van het type variërend) en ze hebben bovendien een extreem hoge cyclustrouw en ontladingsdiepte!
Veiligheid van lithiumbatterijen
Lithium-ionbatterijen bestaan altijd uit meerdere afzonderlijke cellen. Zonder beschermcircuits zijn deze zeer kwetsbaar voor extreme diepontlading of overlading. Ter bescherming moet altijd een batterijbeheersysteem (kort BMS) worden gebruikt.
De cellen worden zo niet vroegtijdig onomkeerbaar beschadigd, omdat het BMS een diepontlading en overlading voorkomt. Bij de meeste lithium-ionbatterijen is een dergelijk BMS al geïntegreerd en hoeft u zich nergens zorgen over te maken.
-
AGM-batterijen kunnen slechts tot 50% ontladen worden, onze Deep Cycle AGM tot 80%
-
Bij AGM-batterijen moet het Peukert-effect in overweging worden genomen. De capaciteit is opgegeven voor een gelijkmatige ontlading over 20 uur. Bij kortere ontlading daalt de capaciteit drastisch.
-
Ideale toepassing: verdringer, lage capaciteit, zeer zeldzaam gebruik
-
Gewicht Gel/AGM: ca. 31 kg per bruikbare kilowattuur
-
Voor dezelfde effectieve capaciteit zijn al veel kleinere lithiumaccu's voldoende
Evolutie van loodaccu's
De verdere ontwikkelingen van loodaccu's zijn gelaccu's, waarbij het zuur in een gel is ingekapseld. Tegenwoordig zijn AGM-accu's nog populairder, waarbij het zuur in een glasvezelmat is gebonden. Beide accutypes zijn aanzienlijk cyclusbestendiger dan een natte accu.
De gelaccu heeft een hogere cyclusbestendigheid en een lagere zelfontlading per maand. De AGM-accu kan tijdelijk hogere stromen leveren en is daardoor ook geschikt als startaccu en is iets goedkoper dan een gelaccu. Beide types zijn vanwege het hoge loodgehalte in de accu extreem zwaar.
Er zijn grote verschillen binnen de accutypes, vooral bij de AGM en de lithium-ion-accu's. Sommige modellen van de AGM-accu's kunnen zelfs tot 80% (Aquamot) of 100% (Victron Energy) ontladen worden. Hierbij moet echter rekening gehouden worden met de levensduur.
Lang werd de lood-natbatterij ook op boten gebruikt. De nadelen liggen voor de hand: hij is zwaar, niet lekvrij of onderhoudsvrij en heeft bovendien een korte levensduur en capaciteit. Het grootste voordeel van de loodtechnologie is echter nog steeds dat deze relatief goedkoop is. Deze technologie is verder ontwikkeld om deze nadelen te verminderen.
Levensduur en ontladingsdiepte van batterijen
In principe kan natuurlijk elke batterij volledig ontladen worden, maar we raden dit niet aan. Batterijen die daar niet voor geschikt zijn, verliezen bijzonder sterk aan levensduur of worden daarna onomkeerbaar beschadigd. Ook bij de laad- en ontlaadstromen en de andere eigenschappen zijn er meestal verschillen, zodat een vergelijking tussen verschillende producten voor u de moeite waard kan zijn. De productspecifieke details vindt u altijd bij de respectieve artikelen of in de productvergelijking.
Capaciteit en bereik
Bij het berekenen van de benodigde capaciteit gebruiken we altijd de aanbevolen maximale ontlaaddiepte van de fabrikant om de effectief bruikbare capaciteit van de batterij te bepalen. Op basis daarvan wordt de batterij geselecteerd, zodat u echt zo ver en zo lang kunt rijden als u wilt.
De energiedichtheid
De energiedichtheid van batterijen is de afgelopen jaren continu gestegen. Inmiddels zijn energiedichtheden van tot 300 Wh/kg mogelijk bij lithium-ionaccu's. Typisch liggen deze echter lager, rond de 120-160 Wh/kg. Loodaccu's, evenals AGM en gelaccu's, hebben een aanzienlijk lagere energiedichtheid van ongeveer 25 - 30 Wh/kg.
Dit verklaart het hogere gewicht van loodaccu's bij dezelfde capaciteit in vergelijking met lithium-ionaccu's.
Batterijen kunnen qua energiedichtheid echter niet concurreren met benzine. Benzine heeft een energiedichtheid van bijna 12.000 Wh/kg. Effectief is een elektrische aandrijving dus altijd met minder energie onderweg dan een verbrandingsmotor, ook al is een elektromotor tot 10 keer efficiënter.
Onze aanbeveling: Lithium bootbatterijen
Lithium-batterijen zijn het beste wat u momenteel kunt gebruiken. Ze zijn licht, klein en zeer duurzaam. De batterijen zijn vooral zeer veilig en kunnen vaak ontladen worden.
Heeft u vragen over lithium vs. AGM?
Open vragen?
Uw voordelen met greenboatsolutions
U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.
U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.