Nieuwigheden van de MetsTrade 2022

Nieuwigheden van de MetsTrade 2022

1.400 exposanten uit 50 landen

1.400 exposanten uit 50 landen

Onze indrukken van de Mets Trade2022

In onze video kunnen jullie de belangrijkste indrukken en nieuwigheden zien. Het is mooi om te zien dat er zoveel gebeurt op het gebied van elektrische bootantrijen. Ook al zijn de prijzen dit jaar sterk gestegen, de gehele markt groeit en toont veel potentieel voor de toekomst.

Mets Trade 2022 Video

Vanwege de huidige cookie-instellingen kan de Youtube-video helaas niet worden weergegeven.

Aquamot LiFePO4 accu's

Aquamot heeft na enkele jaren ontwikkeling en testen eindelijk lithiumbatterijen in het assortiment. Tijdens deze periode is er uitgebreid getest en geëxperimenteerd. De hoge vraag naar accu's en de moeilijke grondstofsituatie hebben ervoor gezorgd dat de ontwikkeling erg lang heeft geduurd.


De tijd van wachten is voorbij! Aquamot heeft accu's beloofd en geleverd. En wat voor accu's - extreem licht en prijs technisch zeer aantrekkelijk. Het zijn 24 V accu's die naast de 24 V motoren ook voor de 48 V motoren kunnen worden gebruikt. De batterij is relatief eenvoudig: geen Bluetooth BMS of display - anders zou je zo'n goede prijs niet kunnen bereiken. Wat ons betreft zijn er nu nauwelijks nog redenen om bij de Aquamot motoren op AGM accu's te vertrouwen.

Aquamot LiFePO4 accu's

EPropulsion binnenboordmotoren en batterijen

De grootste aankondiging van het jaar: binnenboordmotoren van ePropulsion in de maten 10 kW, 20 kW en 40 kW. Elk op 96V en een nieuwe communicatienorm. Je hebt dus naast de nieuwe 96V batterijen ook de nieuwe displays en gashendels nodig. 


Het grote voordeel dat ePropulsion biedt, is de soms veel goedkopere prijs. De goede prijzen zijn niet te wijten aan een gebrek aan kwaliteit, maar worden eenvoudigweg bevorderd door de productie in China. Materiaal en arbeid zijn aanzienlijk goedkoper. Ook technologisch zijn de producten van het hoogste niveau en de communicatie werkt zeer goed.


De prijzen van de binnenboordmotoren zijn nog niet definitief bekendgemaakt en ook de levertijden zijn nog onzeker. De huidige schattingen tonen echter aan dat de prijzen echt aantrekkelijk kunnen zijn. De 10 kW binnenboordmotor zal vanwege de grote concurrentie minder spannend zijn. De inbouwmachines van 20 kW en 40 kW zijn daarentegen zeer interessant voor grotere boten en glijders.


Het grootste nadeel vanuit ons perspectief: Hoogspanning. Het onderwerp hoogspanning is in de watersport nog niet wijdverspreid. Er zijn weinig bootbouwers en elektriciens met ervaring met hoogspanningssystemen in boten. Ter vergelijking: elke auto rijdt op hoogspanning en voor veel werkplaatsen is het inmiddels normaal om daarmee te werken. En dan hebben we het niet over 96V, maar eerder over 400 - 800 V.

ePropulsion binnenboordmotoren en batterijen

Fin X buitenboordmotor

We hebben voor het eerst van Fin X gehoord op de Mets Trade 2022. Een motortechnologie zonder schroef - de voortstuwing wordt gegenereerd door een trillende membraan. Het voordeel: er is geen risico op verwondingen door de schroef en ook geen breukgevaar. Je kunt de motoren dus ook probleemloos gebruiken in aanwezigheid van kinderen op een rubberboot, zonder je zorgen te hoeven maken. Je kunt de membraan tijdens het varen probleemloos aanraken.


Het nadeel van de FinX-motoren: de trilling is iets luider dan een elektrische buitenboordmotor met vergelijkbare prestaties. Bovendien is de motorbehuizing onder water aanzienlijk groter dan bij een vergelijkbare E-buitenboordmotor. Waterweerstand en efficiëntie zullen puur fysisch lager zijn. We hebben nog geen informatie over de techniek en de uiteindelijke verkoopprijs - we zijn benieuwd!

Fin X buitenboordmotor

Rim Drive 15 kW buitenboordmotor

Rim Drive toonde op de Mets een nieuwe, grotere 15 kW buitenboordmotor (48V). Het ontwerp is volledig herzien en ziet er zeer modern en krachtig uit. Vooral opvallend is de groene LED-strip. Ook technisch is er veel verbeterd, met name de bracket met de trimstappen is opnieuw gemaakt en biedt nu meer functies. Ook de kleur van het geanodiseerde aluminium is donkerder geworden en past nu beter in het concept. 

Rim Drive 15 kW buitenboordmotor

WaterWorld Pod en accessoires

WaterWorld heeft een nieuwe podmotor geïntroduceerd, speciaal voor de commerciële scheepvaart. 3,5 kW vermogen - zeer vergelijkbaar met de al zeer populaire 3 kW podmotor van ePropulsion, maar volgens eigen zeggen veel hoger van kwaliteit en krachtiger (vooral voor lange afstanden). De pod maakt deel uit van het communicatienetwerk van WaterWorld en kan worden gebruikt met dezelfde batterijen en displays.


Over displays en communicatie gesproken: WaterWorld heeft hier lang aan gewerkt en heeft nu een eigen kaartfunctie gepresenteerd. Ook Apple iOS kan dit al op tablets gebruiken, Android tablets zullen in de toekomst ook toegang krijgen. Naast de app is er ook een module gepresenteerd die externe batterijen in het systeem van WaterWorld integreert en via een shunt de laadstatus bepaalt. Voor iedereen die niet op de batterijen van WaterWorld wil vertrouwen of al batterijen heeft, is dit de perfecte oplossing voor een soepele integratie. (De module kan trouwens ook achteraf worden geïnstalleerd!)

WaterWorld Pod en accessoires

Fischer Panda binnenboordmotor

Fischer Panda is een van de bekendste merken voor generatoren en aandrijvingen in het jachtsegment. Fischer Panda heeft een 5 kW binnenboordmotor gepresenteerd, die voor sommige bootbezitters een echte alternatieve optie kan zijn. De inbouwmachine is luchtgekoeld en draait normaal op 48 V.


De bijzonderheid is naar onze mening vooral de smalle bouwvorm. Hierdoor kan de motor ook bij beperkte ruimte worden geïnstalleerd. Een ander voordeel voor de installatie is het lichte gewicht. Met slechts 22 kg kan je de motor probleemloos zelf in de boot tillen en installeren. Vergelijkbare motoren wegen soms meer dan 40 kg.

Fischer Panda binnenboordmotor

RAD Propulsion

RAD Propulsion heeft op de Mets Trade officieel de 40 kW motor met een axiale fluxmotor gepresenteerd. Het bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk heeft zich gespecialiseerd in E-motoren voor glijboten en RIB's. Met een RIB is een topsnelheid van 25 knopen gemeten, de gemiddelde snelheid ligt eerder rond de 15 knopen. Dat klinkt veelbelovend, maar heeft ook zijn prijs. RAD Propulsion gebruikt in de nieuwe 40 kW buitenboordmotor dus een vergelijkbare technologie als Propel. 


RAD Propulsion hebben we voor het eerst ontdekt op de boot Düsseldorf in 2020. Toen had het ingenieursteam het idee om buitenrotoren te ontwikkelen, vergelijkbaar met die van Rim Drive Technology. Na veel ontwikkeling, testen en marktonderzoek is het team zich bewust geworden van een marktkans bij glijboten en lichte RIB's.

RAD Propulsion

E-bootmotoren TV

Zullen we een van de nieuwste motoren eens goed bekijken in een test? Schrijf het en graag in de comments op YouTube!

Uw voordelen met greenboatsolutions

eenvoudig.
Weinig klikken besparen u veel tijd en stress!
snel.
U ontvangt binnen 5 minuten een resultaat.
vergelijkbaar.

U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.

transparant.

U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.

contact image