Installatie van een elektrische binnenboordmotor in de boot 🛠️

Installatie van een elektrische binnenboordmotor in de boot 🛠️

E-motor voor een Ohlson 8:8

De boot van onze klant is een Ohlson 8:8 (uitgebreide versie van de romp). De boot werd in 1978 gebouwd door de Karlskrona Varvet werf en ontworpen door Einar Ohlson.

De boot heeft een gewicht van 3.300 kg, een totale lengte van 8,8 m en een waterlijnlengte van 7,3 m. Theoretisch resulteert dit in een rompsnelheid van circa 7 knopen, oftewel 12 km/u.

De eigenaar wenste tijdens het advies een volledig elektrische actieradius van 30 zeemijlen of een vaartijd van 8 uur bij een snelheid van 4 tot 5 knopen. De inbouw van een elektrische binnenboordmotor in de boot was succesvol.

E-motor voor een Ohlson 8:8

Theoretische vaartcurve van de zeilboot

Theoretische rijcurve

Gewenste rijtijd, snelheid & bereik

Volgens de berekende theoretische vaartcurve is voor een snelheid van 4 knopen een continue vermogen van ongeveer 2 kW per uur nodig. Voor een snelheid van 5 knopen is dat al ongeveer 4 kW per uur. Hier ziet men heel duidelijk de exponentiële relatie tussen verbruik en snelheid.

Al met al zou voor de eisen van de klant van 4-5 knopen eigenlijk een motor met 4-5 kW vermogen voldoende moeten zijn. Om de boot echter ook bij wind en weer manoeuvreerbaar te houden, werd na overleg met de eigenaar echter een 10 kW motor geïnstalleerd - vooral omdat er ook twee batterijen nodig waren voor de gewenste vaartijd en de meerprijs van de motor zelf niet te hoog is. Met de 10 kW elektromotor kon de 12,5 kW diesel adequaat worden vervangen.

Gewenste rijtijd, snelheid & bereik

Welke motor was er eerder geïnstalleerd?

Voor de ombouw was er een Volvo Penta MD7 met 12,5 kW (17 pk) geïnstalleerd. De boot is met een 14x9\" 2-bladige schroef gevaren

Welke motor was er eerder geïnstalleerd?

Waarom de WaterWorld binnenboord?

  • Goede kwaliteit en alle componenten uit één hand

  • Eerlijke prijsstelling bij WaterWorld

  • Stil, schoon en geen geuren meer aan boord

  • Geen jaarlijkse onderhoud en service, evenals de reparatie van slijtageonderdelen

  • De oude diesel was al een beetje onbetrouwbaar geworden. Veiligheid en duurzaamheid voor de komende jaren hadden prioriteit

  • Link naar de 10 kW elektromotor (incl. prijzen en batterij-opties)

Waarom de WaterWorld binnenboord?

Welke propeller is het beste geschikt?

De propeller is een sleutelcomponent in elke aandrijflijn. Zelfs met een elektromotor is het belangrijk om een moderne en efficiënte propeller te hebben die goed is afgestemd op de boot en de motor.

In overleg met de klant hebben we gekozen voor de Bruntons Autoprop, die door berekeningen van een specialist als de beste oplossing voor dit project werd aanbevolen. De installatie van de nieuwe propeller leidde tot kleine vertragingen, omdat we de romp en de achterste kiel licht moesten aanpassen om de waterstroom te optimaliseren en cavitatie te voorkomen. Maar het resultaat was het waard!

  • Welke propeller is het beste geschikt?-1
  • Welke propeller is het beste geschikt?-2
  • Welke propeller is het beste geschikt?-3

Installatie van de elektrische binnenboordmotor in de boot

1. Planning en metingen

Voor de installatie van de motor, de batterijen en andere componenten zijn een goede planning en nauwkeurige metingen belangrijk. Aangezien elke motorruimte anders is, hebben we de tijd genomen om ervoor te zorgen dat de motor past. In de meeste gevallen zou de elektromotor echter probleemloos moeten passen. Als dat niet het geval is, kan men een andere motor gebruiken of de motorruimte aanpassen.

2. Verwijdering van de oude dieselmotor

De verwijdering van de oude aandrijflijn (motor, kabels, slangen en brandstoftank) duurde ongeveer een halve dag en was een van de eenvoudigere taken. Het vooraf leegmaken van de brandstoftank voorkwam lekkage en brandgevaar, vooral omdat gereedschappen zoals slijpmachines warmte kunnen genereren en boten veel brandbare materialen bevatten. Veiligheid moet altijd de hoogste prioriteit hebben bij de bootbouw! We werkten zeer voorzichtig tijdens de verwijdering en hebben een kraan gebruikt om alle onderdelen veilig te tillen.

  • Installatie van de elektrische binnenboordmotor in de boot-1
  • Installatie van de elektrische binnenboordmotor in de boot-2
  • Installatie van de elektrische binnenboordmotor in de boot-3

Installatie van een binnenborder

Installatie van een binnenborder

Installatie van de binnenrand

3. Voorbereiding voor de installatie
Eerst hebben we de motorruimte grondig gereinigd en hier olie- en brandstofresten van de afgelopen 30 jaar verwijderd. De ongeveer 30 minuten werk maken uiteindelijk een groot verschil.

Toen kwam het moment van de waarheid: we moesten controleren of de metingen en plannen correct waren. Helaas waren sommige afmetingen in de tekeningen onvolledig, daarom moesten we de motorruimte tussen de fundamenten van de motorsteun uitbreiden.

Aangezien de motorruimte iets te kort was, moest ook de controller onafhankelijk van de motor worden geïnstalleerd. Al met al hebben we hier ongeveer een halve dag aan besteed - iets langer dan gepland - maar dat kan bij zulke individuele projecten echter voorkomen.

  • Installatie van de binnenrand-1
  • Installatie van de binnenrand-2
  • Installatie van de binnenrand-3

Uitlijning van de binnenrand

4. Uitlijnen van de motor

De vooruitlijning was een relatief snelle stap met de juiste gereedschappen. Precisie is cruciaal - de toleranties voor het uitlijnen van de koppelflensen moesten binnen 0,1 mm blijven. Aangezien ik al veel uitlijnen had uitgevoerd, had ik slechts 20 minuten nodig. Voor beginners is het echter raadzaam om meer tijd te nemen.


5. Installatie en definitieve uitlijning

De volgende stap was het markeren van de posities van de motorsteunen. In veel gevallen moesten er nieuwe gaten geboord en schroefdraad gesneden worden. Als je hier geen ervaring mee hebt, is het verstandig om advies in te winnen bij een professional of de hulp van een monteur in te schakelen. Het schroefdraad moest recht door het ijzer worden geleid.

We controleerden de uitlijning bij elke stap, omdat de motor door het aandraaien van de bevestigingsschroeven kon verschuiven en opnieuw uitgelijnd moest worden. Deze laatste stap kon frustrerend zijn, dus geduld was vereist. Een ervaren monteur heeft hiervoor ongeveer 1 - 1,5 uur nodig.

Uitlijning van de binnenrand

Schema voor 48V binnenboordmotor

Schema voor 48V binnenboordmotor

Batterijen plaatsen

6. Het installeren en bedraden van de batterijen

De plaatsing van de batterijen was cruciaal voor de veiligheid. Idealiter zouden de batterijen in een afgesloten (maar geventileerd) compartiment moeten worden geïnstalleerd. De batterijen van WaterWorld zijn bijzonder veilig en goed beschermd tegen branden dankzij de LiFePO4-technologie en hun aluminium behuizing.

In deze fase was het belangrijk om bij de parallelle aansluiting van twee of meer batterijen op een gelijkmatige weerstand in de plus- en minkabel te letten. De juiste balans garandeert gelijke laad- en ontlaadstromen, wat de levensduur van de batterijen verlengt en fouten in de werking minimaliseert. We gebruikten alleen hoogwaardige componenten zoals rails, zekeringen, zekeringhouders, kabels en kabelschoenen.

Batterijen plaatsen

Inbedrijfstelling van de binnenboordmotor

7 Aansluiting en installatie van het systeem

Het lezen van de handleiding vooraf was een groot voordeel. De aandrijving van WaterWorld was tot nu toe een van de eenvoudigste systemen om te installeren. Vooral wanneer je een compleet WaterWorld-systeem gebruikt, zijn er nauwelijks fouten mogelijk.

Aangezien ik in een professionele jachtbouwwerkplaats aan verschillende elektrische boot systemen heb gewerkt, kan ik met gerust hart zeggen dat het systeem van WaterWorld andere ver overtreft.

Bij andere systemen waren er vaak compatibiliteitsproblemen door componenten van verschillende fabrikanten, wat leidde tot vertragingen bij het oplossen van problemen. In tegenstelling tot dat was het systeem van WaterWorld Plug-and-Play, wat de installatie snel en eenvoudig maakte. Zodra de hardware op zijn plaats was, hoefden we alleen nog maar te controleren of de batterij op CAN was ingesteld, en het systeem was klaar.

Inbedrijfstelling van de binnenboordmotor

Testvaart met elektrische binnenboordmotor

Het mooiste moment was toen we de sleutel omdraaiden, de versnellingshendel naar voren zetten en niets hoorden. De transformatie van de boot was ongelooflijk, met stille en toch krachtige prestaties. De proefvaarten op zee bevestigden dat onze berekeningen klopten, en we overtroffen zelfs de geschatte actieradius van 30 zeemijlen.

De nieuwe schroef verbeterde de prestaties van de boot aanzienlijk. In vergelijking met de oude dieselmotor was de wendbaarheid beter en de draaicirkel kleiner.

Onze klant verwoordde het perfect: “Nu kan ik mijn boot met een munt draaien.” Al met al waren de prestaties van de boot met de nieuwe motor uitstekend, waardoor de verbouwing een groot succes was.

Testvaart met elektrische binnenboordmotor

Praktische rijcurve van een 10 kW elektromotor

Praktische rijcurve van een 10 kW elektromotor

Accessoires en schakeling van de componenten

Display & Gashendel waren dankzij Plug & Play verbinding zeer gemakkelijk in gebruik te nemen. Effectief moesten hier alleen de juiste communicatiekabels worden aangesloten.

Aansluiting op het net met aardlekschakelaar: In de boot is een netaansluiting voor de stroomopname in de marina geïnstalleerd. In het interieur van de boot gaat de leiding naar een aansluitdoos met aardlekschakelaar. De opladers voor het 48V netwerk en het 12V netwerk bevinden zich daarachter met een geschikte vochtbestendige stekkerdoos.

Bekabeling & zekeringen: Het is belangrijk om afhankelijk van de lengte van de kabels de juiste doorsnede te berekenen. Daarnaast moeten er zekeringen in het interieur van de boot worden geïnstalleerd, voor het geval er toch overstromingen optreden. Ook is een hoofdschakelaar binnen de schakeling aan te raden.

  • accessoires en schakeling van de componenten-1
  • accessoires en schakeling van de componenten-2
  • accessoires en schakeling van de componenten-3

Andere ingebouwde componenten

Bovendien hebben we het laadsysteem van de huisbatterij geüpgraded met DC-DC-laders van Victron Energy en een luchtgekoelde 3-kW-generator (2,8 kW continu vermogen) van Champion geïnstalleerd. Deze toevoeging diende als actieradiusverlenging en als bescherming tegen diepe ontlading van de batterijen.

De generator verhoogt ook de veelzijdigheid van de boot en maakte het gemakkelijker om in jachthavens aan te leggen en toch gebruik te maken van 230-volt huishoudstroom, wat voorheen niet mogelijk was.

Conclusie over de installatie

Bij dit project ging het om veel meer dan alleen de vervanging van een motor. Vanwege onverwachte complicaties en extra werkzaamheden die verder gingen dan een standaard elektrische ombouw, duurde het een hele werkweek.

Onder ideale omstandigheden zou de installatie van een WaterWorld-systeem niet langer dan twee dagen moeten duren - afhankelijk van de grootte van de boot en extra functies.

Conclusie over de installatie

Wilt u uw boot ook ombouwen? Neem nu contact met ons op!

Open vragen?

Wilt u uw boot ook ombouwen? Neem nu contact met ons op!

Uw voordelen met greenboatsolutions

eenvoudig.
Weinig klikken besparen u veel tijd en stress!
snel.
U ontvangt binnen 5 minuten een resultaat.
vergelijkbaar.

U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.

transparant.

U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.

Open vragen?

Stuur ons een bericht!

contact image