elektrische boten - alles wat je moet weten

elektrische boten - alles wat je moet weten

Wat moet je in gedachten houden bij de aankoop van een elektromotor? Elektromotoren maken gebruik van de modernste technologie. We geven je een overzicht van de belangrijkste onderwerpen rondom je boot. Voordat we de diepte ingaan, beginnen we met een paar korte informatie over boottypes en rompvormen.

  • Reistijd en batterij

  • Snelheid

  • Vermogen van een elektromotor

Rompvormen bij boten

In principe wordt er bij bootrompen onderscheid gemaakt tussen verdringers en glijders. Een verdringer is een boot die permanent precies zoveel water verdringt als het weegt. Geen verdringer kan de romp snelheid overschrijden, dus met de achterkant de door de voorkant veroorzaakte golf inhalen.

Rompvormen bij boten

In rust en bij lage snelheid is elk schip een verdringer. Een glijder tilt dankzij de rompvorm bij toenemende snelheid uit het water. Ideaal is een gladde, langgerekte romp en een brede achterkant is voordelig. De romp snelheid wordt ver overschreden, omdat na het uit het water tillen ook de waterweerstand wegvalt.

Vermogen van uw elektromotor

Hoeveel vermogen heeft mijn boot nodig?

Het gewicht van uw boot (verdringing) is cruciaal voor de dimensionering van de E-motor. Kortom: hoe zwaarder uw boot is, hoe meer vermogen uw motor nodig heeft. Het is belangrijk dat u ook voorbereid bent op slechte weersomstandigheden. Heftige stromingen en hoge golven mogen voor u geen probleem zijn.

Hoeveel vermogen heeft mijn boot nodig?

Hoe zwaar is mijn boot?

Als het moeilijk voor u is om het gewicht van de boot precies in te schatten, kunt u het beste uitgaan van de 'ergste situatie'. Dus reken personen en lading mee. Geef het gewicht voor de zekerheid iets hoger op, om in ieder geval een goede wendbaarheid en vaarsnelheid met uw boot te bereiken.

Bepaling van het vermogen

Bij een verdringer gaan we uit van 2kW per ton bootgewicht. U vermenigvuldigt dus het gewicht van de boot (in tonnen) met 2 en krijgt het bijbehorende vermogen. Per persoon rekenen we doorgaans met 75kg en rekenen we voor de verdere lading globaal met nog eens 50kg.

Een voorbeeld voor de berekening

Het leeggewicht van de boot op de afbeelding hieronder bedraagt 1.000 kg. In ons geval varen we maximaal met 2 volwassenen en rekenen we nog eens 50 kg voor een kleinkind, eten, drinken en een anker mee. In totaal bedraagt het bootgewicht 1.200 kg. Vermenigvuldigd met de factor 2 krijgen we de benodigde motorvermogen van 2,4 kW voor onze elektrische buitenboordmotor.

Bootsvergunning vereist vanaf 7,5 kW

Als u een bootsvergunning heeft, kunt u deze sectie zonder problemen overslaan. Zo niet, dan moet u zich houden aan de richtlijn van maximaal 15 pk, waarmee u zonder vergunning kunt varen.

Sinds 01.01.2023 geldt een maximale elektrische vermogen van 7,5 kW (ongeveer 10 pk) voor het varen zonder vergunning. Een elektromotor van 11 kW (~15 pk) vereist een vergunning!

Welke motoren passen?

Afhankelijk van het vermogen zijn verschillende fabrikanten voor u relevant. In het bovenstaande voorbeeld zouden bijvoorbeeld een achtermotor van Minn Kota of een buitenboordmotor van Torqeedo zeer goed passen. Om echter alle meer dan 20 verschillende fabrikanten met elkaar te vergelijken, raden we aan onze productzoeker te gebruiken!

Prestaties van glijboten

Een glijboot is in staat om bij toenemende snelheid uit het water te tillen en te glijden. Hierbij wordt de romp snelheid ver overschreden. Voor het glijden is een aanzienlijk hogere motorvermogen nodig. In onze digitale adviseur berekenen we een schatting van het motorvermogen voor uw glijboot.

Prestaties van glijboten

Verbrandingsmotor vs. Elektromotor

Had u tot nu toe een verbrandingsmotor? Heb ik een krachtigere motor nodig? Maak je geen zorgen: E-motoren zijn juist bij lagere toerentallen efficiënter en meestal krachtiger. Afhankelijk van de E-motor is er zelfs een traploze snelheidsregeling beschikbaar.


U kunt een vergelijkbare prestatie voor de E-motor berekenen. We raden u aan om gebruik te maken van onze digitale adviesdienst. Vaak worden verbrandingsmotoren overgedimensioneerd en geeft u te veel geld uit bij de aankoop.


Alle informatie over de elektromotor en het benodigde vermogen ontvangen? We gaan verder met de snelheid en daarna met het energieverbruik. Is het de moeite waard om met een elektromotor te rijden of niet?!

Snelheid

Hoe snel kan ik met mijn elektromotor rijden? Heeft deze een lagere duwkracht dan mijn verbrandingsmotor? We verduidelijken de mythe van snelheid voor u:

Waar hangt de snelheid van af?

De snelheid hangt af van uw individuele boot en veel minder van de motor dan u denkt! Het maakt dus niet uit of u een verbrandingsmotor of een schone elektromotor aan boord heeft. Een elektromotor kan een glijboot met de juiste kracht op dezelfde snelheid brengen als een verbrandingsmotor met hetzelfde nominale vermogen zou doen.


Als u een boot heeft met een rompvorm die geschikt is om te glijden en u heeft een motor met voldoende vermogen gemonteerd, kunt u natuurlijk ook glijvaart met uw boot bereiken. U moet echter niet vergeten: bij hoge snelheden is de energiebehoefte ook zeer hoog, maar daarover later meer.

Waterlijnlengte van uw boot

Wat is de waterlijnlengte en waarvoor is deze nodig? Met de waterlijnlengte kunt u een schatting maken van de verwachte snelheid van uw boot. Hoe groter deze is, hoe hoger de romp snelheid van uw boot.


Deze informatie is voor u fundamenteel interessant, maar speelt slechts een secundaire rol bij de keuze van de motor. Bij glijboten is de waterlijnlengte belangrijk voor de berekening van het minimale vermogen! Over de speciale gevallen van glijboten kunt u hier meer lezen.

Snelheid bij glijboten

De overgang naar glijvaart vindt plaats bij ongeveer 2,8 keer de romp snelheid, wat natuurlijk per boot verschilt. Daarom komen boten met een lagere rompsnelheid ook sneller in de glijmodus.

snelheid bij glijboten

De maximale snelheid van een glider wordt beperkt door het vermogen van de motor en de luchtweerstand. Deze neemt toe bij een toenemende snelheid en leidt er op een gegeven moment toe dat de romp van de boot opsteigt. De boot verliest het contact met het water, wat in ieder geval vermeden moet worden.

Doorbraak van de geluidsmuur

De overgang van de verdringer naar de glijvaart kan worden vergeleken met het doorbreken van de geluidsmuur door een vliegtuig. Bij de boot haalt de achterkant de eigen boeggolf in. Hetzelfde geldt voor het vliegtuig. Tijdens de vlucht doorbreekt het de zelf veroorzaakte geluidswolk.

Mengsel van verdringer en glijder

Bovendien zijn er de rompen van de halfglijders. Halfglijders zijn in staat om op hun boeggolf 'op te rijden' en deze gedeeltelijk te overtreffen. Zo kunnen ze hogere snelheden van 2 tot 2,5 keer de rompsnelheid bereiken.


Ze kunnen echter niet volledig in glijvaart overgaan. Het idee achter het concept van de halfglijdrompen is dat hogere snelheden bij dezelfde energie-inzet worden bereikt.

Sneller dan de politie toestaat

Het huidige wereldrecord voor de snelste elektrische boot staat op 142,6 km/u. De snelheid is bereikt met een speciaal daarvoor omgebouwde boot op een testbaan. Maar er worden ook al seriematig elektrische boten geproduceerd die bijna 50 knopen, dus 92,6 km/u, kunnen bereiken.


Zoals u ziet, kunt u ook met een elektromotor sneller varen dan de politie toestaat. Voor langere boottochten is echter een gematigde snelheid aan te raden. Daarnaast gelden natuurlijk ook de snelheidsvoorschriften op de wateren, die we vanzelfsprekend aanbevelen na te leven.

Energieverbruik

Om de snelheid te verdubbelen, is ongeveer acht keer zoveel vermogen nodig. Om deze reden is het aan te raden om bij elektromotoren op een economische snelheid te letten, zodat een langere rijtijd wordt bereikt. Meestal ligt deze zelfs boven de snelheidslimiet.

Afhankelijk van de rompvorm

Het stroomverbruik is onder andere afhankelijk van de rompvorm. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verdringer, halfglijder en glijder. Bij verdringer wordt de minste stroom verbruikt. Bij woonboten kan hier al autonoom worden gevaren.

Voorbeeld van de berekening

0,5 kW per ton bootgewicht is vaak voldoende om een boot op 70% van de romp snelheid te brengen. Tot ongeveer 80% van de romp snelheid is de stroombehoefte relatief laag. Daarboven stijgt het verbruik aanzienlijk.

Exponentieel verbruik

Als u het gaspedaal boven de 80% van de romp snelheid opent, zal uw verplaatsingsboot slechts onbeduidend sneller gaan, maar exponentieel meer stroom verbruiken. Als u een glijboot heeft, moet u ofwel in verplaatsingsvaart of in glijvaart varen. De halfglijvaart is zeer oneconomisch.

Berekening

Wat betekent exponentieel? Voor het verdubbelen van de snelheid is de derde macht nodig. Rekening: 2x2x2 = 8. Om van 10 km/u naar 20 km/u te versnellen, wordt 8 keer zoveel energie verbruikt.


Het principe is bij verbrandingsmotoren en elektromotoren hetzelfde, daarom moet bij de verbrandingsmotor op voldoende brandstof en bij de elektromotor op een voldoende grote batterij gelet worden.

Wat gebeurt er bij halfglijden?

Als uw boot niet geschikt is om te glijden of de motorkracht niet voldoende is, kunt u de boeggolf niet overwinnen en duwt u deze voor zich uit. Voor de boot vormt zich een hoge boeggolf die veel weerstand biedt. Hierbij gaat er veel energie verloren en wordt uw boot slechts onbeduidend sneller.

Energieverbruik bij halfgeleiders

Het energieverbruik neemt ook sterk toe en het bereik/rijtijd daalt extreem. Bovendien worden de motor en het batterij systeem zwaar belast. Dit kan de levensduur beperken. Daarnaast storen ze met een grote golf andere bootvaarders en watersporters en kunnen ze oeverversteviging beschadigen.

Rijdduur en capaciteit

De maximale rijdduur hangt af van de capaciteit van de batterij. Hoe langer u wilt rijden, hoe meer energie u nodig heeft. Met een lege batterij kunt u zich alleen door andere boten naar de volgende haven laten trekken.

Rijdduur en capaciteit

Om uit eigen ervaring te spreken: de meeste bootbezitters zijn zeer behulpzaam en helpen graag. Voor de zekerheid kan een lang touw aan boord geen kwaad. Echter, er moet ook eerst een boot in de buurt zijn. Daarom: Beter te veel capaciteit dan te weinig.

Berekening van de capaciteit

De rijtijd hangt af van uw rijstijl! Voor het maximale verbruik vermenigvuldigt u het vermogen van uw motor met de rijtijd. Bij 4 kW en 2 uur rijden, zou u een 8kWh batterij aan boord moeten hebben.


Let op: U rijdt meestal niet direct met volle kracht over het meer. Normaal gesproken rijdt u met een economische snelheid. (Ook hier: Uitzonderingen bevestigen de regel)

Economische snelheid

Wat is de economische snelheid? Deze is efficiënter en energiezuiniger. Het bedraagt ongeveer 70% van de maximale snelheid. Meestal is de snelheid toch nog aanzienlijk sneller dan de meeste waterwegen en wateren in Duitsland toestaan.

economische snelheid

Hoe lang rijdt mijn bootmotor elektrisch

Vaak wordt bij een dagtocht van ~8 uur de hele batterij niet leeggemaakt. Meestal wordt er tijdens de tour geankerd om wat zon te tanken of te gaan zwemmen. Denk er dus aan altijd de maximale vaartijd in overweging te nemen. De batterij is hier het A en O.

Effectieve capaciteit

Bij de berekening houden we altijd rekening met de effectieve capaciteit. Dit is de energie die daadwerkelijk uit het batterijsysteem mag worden gehaald. Bij het opgeven van de rijtijd raden we aan om met enige zekerheid te plannen.


In onze invoer berekenen we de benodigde capaciteit voor u.

Optimale routeplanning

Bij een langere tour wordt u zo niet onaangenaam verrast. Een andere tip: het is nuttig om uw geplande routes langs havens of aanlegplaatsen met stroomvoorziening te leggen. Het maakt natuurlijk een groot verschil of u met uw boot gezellig en ontspannen of juist redelijk snel wilt varen.

Optimale routeplanning

Bovendien heeft het invloed of u in verplaatsingsvaart vaart of een boot bezit waarmee u planévaart kunt bereiken en wilt bereiken. In de eerste plaats hangt dit individueel af van uw boot, vooral de rompvorm, maar secundair speelt het motorvermogen een zeer grote rol.


Als uw boot niet voldoende motorvermogen heeft, kan het geen planévaart bereiken. Het benodigde vermogen is daarbij vele malen hoger dan wat nodig is voor normale verplaatsingsvaart en een goede wendbaarheid.

Elektrische hulpmotor

In plaats van een puur aandrijfmotor aan boord te hebben, gebruiken velen een elektromotor voor korte afstanden en bij economische rijstijl.


Als u de elektrische aandrijving dus alleen als hulpmotor gebruikt, heeft u minder vermogen nodig. Dit is vaak het geval als u alleen de haven wilt verlaten of over het algemeen maar kort onderweg bent. Een motor met een lager motorvermogen is dan voldoende, bijvoorbeeld ongeveer 1 kW per ton bootgewicht.

Voordelen van een optimale elektromotor voor de boot

Met een motor met een lager vermogen kunt u geld besparen en toch de juiste elektrische aandrijving voor uzelf krijgen. Dit kan vooral het geval zijn bij zeilboten, om van de steiger het meer op te varen. Vervolgens brengt de wind u over het meer. Bij windstilte kunt u altijd terugvallen op de E-motor en weer naar de aanlegplaats varen.

Hoe vaak rijdt u met de elektromotor?

Afhankelijk van hoe vaak u rijdt, heeft invloed op welk type batterij wij u aanbevelen. Bij frequent gebruik zijn lithium-ionbatterijen de meest geschikte batterij. Dit komt voornamelijk door de duurzaamheid. Lithiumbatterijen zijn aanzienlijk lichter en daarom de beste keuze voor glijboten.


Voor kleinere tot middelgrote batterijsystemen en bij een normale rijfrequentie raden we meestal AGM-batterijen aan. AGM-batterijen zijn aanzienlijk kosteneffectiever. Bovendien hebben ze een lager gewicht. Een gedetailleerde vergelijking van de batterijtypes vindt u echter in hoofdstuk 3 van de gids.

Hoe vaak rijdt u met de elektromotor?

Uw voordelen met greenboatsolutions

eenvoudig.
Weinig klikken besparen u veel tijd en stress!
snel.
U ontvangt binnen 5 minuten een resultaat.
vergelijkbaar.

U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.

transparant.

U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.

contact image