Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW buitenboordmotor
Disclaimer vooraf: Propel heeft de ontwikkeling en productie stopgezet. Torqeedo blijft de onbetwiste marktleider in het 15 pk-equivalent. Er zijn natuurlijk nog een paar andere fabrikanten in dit segment, maar deze zijn meer gericht op verplaatsingsboten.
De video was niet gesponsord en is ook niet bedoeld om een van de twee fabrikanten te bevoordelen. De hier weergegeven evaluaties zijn onze persoonlijke mening. De resultaten ziet u hier en op ons YouTube-kanaal: E-Bootsmotoren TV
Optimale testomstandigheden
We hadden midden in november in Amsterdam perfect weer, weinig wind en milde temperaturen. De twee buitenboordmotoren werden op twee identieke boten getest. De boot met de Propel S1 was iets zwaarder en had een iets andere gewichtsverdeling, omdat er twee personen aan boord waren.
Bij de eind snelheid hadden we misschien iets meer uit de Propel boot kunnen halen. We waren echter echt verrast door de testresultaten. Men moet erbij zeggen: het ging bij de Propel S1 nog om een testmotor uit de eerste voorserie. Maar ook de Torqeedo Cruise 10 is met de schuinverzahnde versnellingsbak volledig gereviseerd, inmiddels is de Remote versie van de Cruise ook alleen met 12 kW beschikbaar.
Proefrit maken met Propel
Overigens: Jullie kunnen via ons of via Propel een proefrit in Amsterdam boeken. Momenteel voornamelijk met de Propel D1 binnenboordmotor. In overleg is een proefrit met de S1 buitenboordmotor mogelijk. Neem gerust direct contact met ons op en we helpen jullie bij het maken van een afspraak!
Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10.0 R in de test
Vanwege de huidige cookie-instellingen kan de Youtube-video helaas niet worden weergegeven.
Vaartcurve Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1
De vaartcurves vertonen enkele overeenkomsten, maar ook duidelijke verschillen. In het lagere vermogensbereik lijkt de Propel S1 vanwege het hoge koppel iets efficiënter te zijn. Vanaf ongeveer 4 kW is de Torqeedo Cruise 10 echter iets sneller dan de Propel.
Vanaf ongeveer 7 kW duwt de Torqeedo een grote boeggolf voor zich uit en lukt het niet om over te gaan op glijvaart. Tot 10 kW blijft de romp snelheid constant. Tussen 7 en 8 kW is er bij de Propel S1 een tipping-point en de motor slaagt er daadwerkelijk in om over te gaan op glijvaart. Bij maximale kracht van 10 kW bereikten we een eind snelheid van 19 km/u. Dat is rekenkundig bijna 50% meer eind snelheid.
Een paar woorden over de boten: Zowel de Torqeedo Cruise 10.0 R als de Propel S1 hangen aan een Gentle 510 Sloep met een leeggewicht van 550 kg. De waterlijnlengte bedraagt 5 meter en de boot heeft een verdringer-romp. Inclusief motor, personen, batterij en accessoires weegt de boot ongeveer 800 kg. Rekenkundig ligt de romp snelheid bij ongeveer 10,2 km/u. 70% van de romp snelheid is ongeveer 7,1 kWh.
(De metingen zijn overigens uitgevoerd bij 12°C luchttemperatuur, 13,5°C watertemperatuur. We hadden met 13 km/u slechts een lichte bries en met 0,1 m golven optimale omstandigheden.)
Versnelling in vergelijking
Bij de tests hebben beide bestuurders bij een startsignaal de hendel volledig op de tafel gelegd. In de eerste 3-5 meter maken beide boten nog geen verschil. Daarna komt de boot met de Propel S1 echter boven de romp snelheid. Binnen enkele seconden heeft de Propel S1 een aanzienlijk hogere eindsnelheid dan de Torqeedo Cruise 10 en rijdt gewoon weg. Binnen 50 meter krijgt de Propel een voorsprong van meerdere bootlengtes.
Duidelijke winnaar: de Propel S1.
Ook stoppen was voor de Propel S1 geen probleem. Binnen enkele seconden kwam de boot tot stilstand. Echter, met de S1 trek je een behoorlijke boeggolf mee, waardoor je wordt ingehaald. Dit maakt het door de hogere snelheid iets moeilijker.
Snelheid in vergelijking
Bij volle kracht is de eind snelheid bijzonder opvallend. De Torqeedo Cruise 10 heeft een maximale snelheid van 10 km/u bereikt. Dit komt overeen met de berekende romp snelheid van de boot. We verwachten een vergelijkbaar resultaat van andere motoren in het vermogensbereik: Aquamot, E-Tech, Mitek of RiPower. Hier zie je de theoretische vaartcurve.
Bij de Propel S1 buitenboordmotor was het echter heel anders. Hier konden we een maximale snelheid van 19 km/u meten. 50% meer eind snelheid dan bij de Torqeedo Cruise 10! Met dezelfde kracht zijn we over de romp snelheid heen gegaan en de boot ging in halfglijvaart. Met de Propel S1 kan je zelfs al aan waterskiën met kleine kinderen denken bij de juiste boot.
Dit resultaat was voor ons zeer onverwacht en heeft ons echt omvergeblazen.
Bereik in vergelijking
Belangrijk bij elektrische buitenboordmotoren is vooral de efficiëntie: Met hoeveel vermogen bereik ik een aangename vaarsnelheid met mijn boot. E-boten hebben doorgaans niet de ambitie om zo hoog mogelijke snelheden te bereiken.
Met een blik op de vaart curves van de twee motoren wordt duidelijk: De Propel S1 is aanzienlijk efficiënter. Met dezelfde batterij kan ongeveer 10% langer/verder worden gereden. Dat is op de lange termijn een echt behoorlijke waarde en moet absoluut worden meegenomen bij de keuze van de batterijen.
Geluiden bij de twee 15 PK E-motoren
Beide motoren zijn niet geruisloos, zowel de Propel S1 als de Torqeedo Cruise 10. Vooral in het lagere toerengebied veroorzaakt de versnellingsbak nog een paar geluiden. Van Propel weten we al dat hieraan gewerkt wordt. De S1 die vanaf april bij ons verkrijgbaar zal zijn, zal worden aangepast en waarschijnlijk nog veel minder hoorbaar zijn. De Cruise 12.0 met de nieuwe schuinverzahnde versnellingsbak hebben we nog niet kunnen testen.
We zaten voornamelijk in de boot met de Propel S1. Maar eerlijk gezegd: de Cruise 10.0 hebben we vanuit onze boot ook nauwelijks gehoord. De Cruise-modellen zijn heel anders dan de oude Torqeedo Travel 1003-modellen. Als je dicht bij de motor zit, is het geluid natuurlijk hoorbaar.
Al met al zien we hier een klein voordeel voor de Propel S1.
Prijs en batterijen
Bij elke aankoopbeslissing staat vanzelfsprekend ook de aankoopprijs als een van de belangrijkste beslissingcriteria voorop. Een compleet systeem zou wat ons betreft betaalbaar moeten zijn. Onze meerwaarde ligt vooral in de persoonlijke begeleiding en onze diverse referenties. Ook onze website en ons YouTube-kanaal moeten helpen om bootbezitters uitgebreid te informeren over elektrische aandrijvingen en de verschillende voor- en nadelen. In ruil daarvoor zijn we natuurlijk blij als u, voor zover u een E-motor bestelt, deze ook via ons bestelt.
Het compleet systeem met de Propel S1 met 10 kWh LiFePO4 begint bij 12.000€. Dat is voor het prestatieniveau een echte uitdaging. Met de Propel-batterijen is het systeem natuurlijk nog iets duurder. Het compleet systeem van Torqeedo Cruise begint bij 17.000€. Met de originele Torqeedo-batterijen kost het compleet systeem zelfs eerder 22.000€.
We moeten momenteel heel duidelijk zeggen dat de Propel S1 een echte koopje is. Echter, de genoemde prijs van 5.700€ voor de buitenboordmotor is nog niet definitief. De uiteindelijke verkoopprijs zal naar verwachting nog iets duurder zijn. Aan het einde zal de Propel S1 in vergelijking met de Torqeedo echter waarschijnlijk nog steeds meerdere duizenden euro's goedkoper zijn.
Overige: Rijbewijs, Beschikbaarheid
De variant met ferngas van Torqeedo - de Cruise 12.0 R - heeft meer dan 15 pk en is dus niet zonder rijbewijs te besturen. Vanuit ons perspectief is dit vooral een enorm nadeel voor verhuurders en de vrijetijdssector. Hier kan de Propel S1 duidelijk punten scoren. Als je echter aan rijscholen denkt, is het zelfs noodzakelijk om een elektromotor met meer dan 11 kW te nemen. Hier zouden we daarom zeker de Torqeedo 12.0 R of 2x ePropulsion Navy 6.0 EVO aanbevelen.
Een groot nadeel bij Propel is momenteel de beschikbaarheid. De ontwikkeling en configuratie heeft zich in tegenstelling tot de verwachtingen aanzienlijk uitgesteld. Eigenlijk had de motor al begin 2022 geleverd moeten worden. De volgende leverdatum is april 2023 - we zijn benieuwd of Propel dit kan waarmaken. We hebben in ieder geval al enkele pre-orders ontvangen en raden aan om zo vroeg mogelijk contact op te nemen voor onze advies. Ook nu, na onze tests, zijn we er zeker van: de S1 buitenboordmotoren zullen als warme broodjes over de toonbank gaan.
Uw voordelen met greenboatsolutions
U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.
U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.