U wilt informatie over batterijen voor boten. We leggen uit waar u op moet letten bij batterijen en wat er technisch achter zit. Dit artikel gaat voornamelijk over algemene informatie. In de gids vindt u specifieke aanwijzingen voor de aankoop van bootbatterijen.
-
1.
Installatie en schakeling
-
2.
Veiligheid en behuizing
-
3.
Batterijbeheersysteem
-
4.
-
5.
Opladers
Installatie batterij boot en schakeling
Bij de installatie van uw batterijsysteem moet u op een aantal basiszaken letten. Het belangrijkste zijn de specificaties van de fabrikant! Als u de volgende 10 punten in acht neemt, kan er eigenlijk bijna niets meer misgaan!
Let op bij het installeren van de batterij dat:
-
1.
De batterij staat veilig of is in de boot bevestigd
-
2.
Voldoende luchtcirculatie mogelijk is
-
3.
-
4.
-
5.
Alleen compatibele kabels met een voldoende doorsnede gebruiken
-
6.
De juiste schakeling wordt in acht genomen (meestal kruisgewijs)
-
7.
De lithiumbatterij heeft een BMS
-
8.
Bij seriële schakeling moet er bij voorkeur een batterijbalancer aanwezig zijn
-
9.
De kabels zijn noch beschadigd noch te lang
-
10.
De kabels zijn noch beschadigd noch te lang om verlies te voorkomen
Populaire LiFePO4-accu's
U kunt de bepaling van de capaciteit van uw batterij op de boot trouwens vinden in onze gids. Neem gerust een kijkje!
Opbouw van een batterijsysteem met schakelingen
Wij raden u aan, indien mogelijk, een batterij te gebruiken. Schakelingen hebben naast een hogere installatie-inspanning ook andere technische nadelen. Een belangrijke voorwaarde voor de schakeling is de fabrikantinformatie over de geschiktheid van de batterij.
Als u batterijen combineert, kunt u de spanning of de capaciteit van het batterijsysteem verhogen. Bij serieverbinding verhoogt de spanning. U kunt twee identieke batterijen met een nominale spanning van 12 Volt in een serieverbinding combineren tot een 24 V batterijsysteem. Bij parallelverbinding zou de capaciteit verdubbelen van 100 Ah / 12 V naar 200 Ah / 12 V.
Nadelen van een serieschakeling
Een serieschakeling van meerdere batterijen is slechts zo sterk als de zwakste schakel. Verschillende laadniveaus leiden tot een verminderde capaciteit en levensduur van een batterijsysteem, wat door een balancer wordt voorkomen. Opladers kunnen dit niet compenseren!
Nadelen van een parallelle schakeling
Het falen van een enkele cel kan de gehele parallelle schakeling tot aan de celsterfte beschadigen. De oorzaak zijn hoge uitwisselingsstromen tussen de batterijen. Ook hier: Gebruik zekeringen of balancers, zodat een enkele defecte batterijcel niet alle andere binnen het batterijsysteem beschadigt.
Batterijbalancer
Bij de lithiumaccu wordt het balanceren van de cellen door het BMS uitgevoerd, zodat kleine verschillen kunnen worden gecompenseerd. Het celbalanceren kan actief of passief plaatsvinden. Actieve balancers dragen de energie van cellen met een hogere lading over naar cellen met een lagere lading. Passieve balancers functioneren daarentegen als een beperking van de lading, zodat alle cellen gelijkmatig zijn opgeladen.
Gebruikshandleidingen voor batterijen
U dient deze aanwijzingen vóór gebruik zeker te hebben gelezen:
-
1.
Voer zo regelmatig mogelijk een laadbalans uit tussen de batterijen, als u een bank met meerdere batterijen gebruikt
-
2.
Zorg ervoor dat u de veiligheidsinstructies van de fabrikanten opvolgt. Denk hierbij ook aan de veiligheid van anderen.
-
3.
Laad de batterij zo snel mogelijk na gebruik weer op (anders dreigen capaciteitsverliezen!)
-
4.
Gebruik alleen geschikte kabels voor de verbinding en breng deze zorgvuldig aan
-
5.
Zorg voor de juiste opslag en overwintering van uw batterij.
-
6.
-
7.
Zorg ervoor dat uw lithium-ionbatterij beschermd is door een BMS!
-
8.
-
9.
Gebruik bij voorkeur alleen batterijen van hetzelfde model, leeftijd en laadstatus in een batterijconfiguratie
Veiligheid van batterijen
Bij ons vindt u uitsluitend lithium-ionbatterijen of VLRA-batterijen. Beide zijn onderhoudsvrij en lekvrij. De batterijen kunnen daardoor onafhankelijk van de positie worden geïnstalleerd. Deze batterijen zijn in vergelijking met andere open batterijtypes of benzine zeer veilig.
U dient altijd de veiligheidsinstructies van de fabrikant in acht te nemen. Veiligheidsrisico's doen zich voornamelijk voor bij onjuist gebruik of grove nalatigheid. Dit kan bijvoorbeeld verkeerde installatie, onjuiste oplading, geweld, open vuur of een kortsluiting zijn.
Verkeerde installatie of oplading met een niet geschikt oplader leidt tot schade aan de E-motor en de batterij. Te hoge stromen van de oplader leiden tot verhitting van de batterij en een vermindering van de levensduur. In ernstige gevallen kan dit leiden tot brand- of explosiegevaar. Let bij de aankoop op compatibele componenten om bepaalde risico's te vermijden.
Batterijbehuizing
De behuizing beschermt batterijcellen tegen omgevingsinvloeden; bij boten moeten de behuizingen ten minste spatwaterdicht of waterdicht zijn. Het standaardmateriaal voor batterijbehuizingen is ABS-kunststof met een laag gewicht. Dit is robuust, weerbestendig en verouderingsbestendig, dus optimaal geschikt. Sommige fabrikanten van bijzonder hoogwaardige batterijsystemen, met soms hoge capaciteit, maken gebruik van roestvrij staal of aluminiumlegeringen.
Batterijen die niet primair voor de botenmarkt zijn ontworpen, hebben vaak ook geen hoge IP-beschermingsgraad. Zonne-energieopslag in vergelijking met bootbatterijen is noch bijzonder stofdicht, noch waterdicht. Als u deze batterijen wilt gebruiken, moeten ze op een waterdichte plaats worden geïnstalleerd. Alternatief kunt u een batterijbehuizing gebruiken.
Batterijbeheersysteem
Een batterijbeheersysteem (BMS) beschermt de lithiumaccu's tegen gevaren en schade, evenals andere veiligheidsrisico's. Om deze reden raden we altijd aan een BMS te gebruiken bij lithiumbatterijen. Lithium-ioncellen zijn bijzonder kwetsbaar voor over- en diepontlading.
Schade en gevaren van batterijen
Bij het verlaten van het door de fabrikant aanbevolen spanningsbereik, kan het leiden tot een kortsluiting en de vernietiging van de cel. Een andere belangrijke functie is het balanceren van de celspanningen. Een temperatuurmonitoring en een belastingbeperking zorgen ervoor dat de stroom in geval van nood wordt onderbroken. De batterij kan zo geen schade oplopen en gevaren, zoals branden of explosies, worden voorkomen.
-
1.
-
2.
Overbelastingsbeveiliging
-
3.
Lastbeperking tegen te hoge stromen
-
4.
Balanceren van de cellen
-
5.
Communicatie tussen batterijcellen en boordcomputer
-
6.
Kurzschlusbeveiliging
-
7.
-
8.
Diepontladingbescherming
Welke batterij moet u nemen?
Let daarom bij de keuze van moderne lithiumtechnologie op dat de batterij beschermd is door een BMS. Lithium-ionbatterijen zonder BMS zijn sowieso een zeldzame uitzondering. We wijzen apart op uitzonderingen.
Bewaking en besturing van de batterij
Belangrijke waarden die gemonitord moeten worden:
-
1.
-
2.
-
3.
Temperatuur van de batterij tijdens het opladen
-
4.
-
5.
Temperatuur van de batterij in gebruik
Laadstatus van de batterij
Meestal is het belangrijk om de resterende capaciteit van de batterij te kunnen aflezen en zekerheid te hebben over de resterende actieradius. Vaak is er een LED-display op de elektrische buitenboordmotor aangebracht. Dit is meestal niet erg nauwkeurig, maar is doorgaans voldoende. Een batteriemonitor toont u de laadstatus iets nauwkeuriger aan.
Spanning van de batterij
De spanning is de belangrijkste parameter, omdat de laadstatus daarmee kan worden bepaald. Bij veel displays wordt direct de relevante laadstatus weergegeven en niet de spanning van de batterij. Bij batterijmonitoren of boordcomputers is de spanning een standaardwaarde. Bij opladers wordt de batterijspanning tijdens het opladen altijd weergegeven.
Laad- en ontlaadstroom
De laadstroom wordt door de oplader geregeld. Veel opladers bieden de mogelijkheid om de huidige laadstroom weer te geven. Aan de hand van de laadstroom en de laadspanning kan ook het laadvermogen worden bepaald (V*Ah = Wh). Hoe hoger de laadstroom, hoe hoger de prestaties bij het opladen en de laadsnelheid van de batterij.
U moet er altijd op letten dat de batterij de laadstroom ook aankan. Zo niet, kan dit leiden tot capaciteitsverlies tot zelfs de vernietiging van de batterij. Hetzelfde geldt voor de ontlaadstroom. Aan de hand van de ontlaadstroom en de laadstatus kan de resterende rijtijd worden berekend.
Weergave van de resterende rijtijd
De resterende rijtijd kan relatief eenvoudig worden berekend. Als u het huidige stroomverbruik meet en de bruikbare capaciteit van de batterij kent, kunt u de resterende rijtijd berekenen. De resterende actieradius kan ook worden berekend op basis van de huidige snelheid en de resterende rijtijd. Aangezien beide waarden niet direct kunnen worden gemeten, worden ze ook niet standaard weergegeven door motorindicatoren en boordcomputers.
Temperatuur tijdens het opladen van de batterij
Een vaak gecontroleerde parameter is de temperatuur van de batterij tijdens het opladen. De temperatuur mag de waarde van ongeveer 55 ° C niet overschrijden, omdat deze anders beschadigd raakt. Het gevaar doet zich meestal alleen voor bij snelladers of te hoge laadstromen. We raden u daarom altijd een geschikt oplader aan.
Temperatuur bij gebruik
De temperatuur van de batterij tijdens gebruik mag ook niet te hoog of te laag zijn. Een temperatuur van 20° C is ideaal. Een oververhittingsbeveiliging is geenszins standaarduitrusting bij batterijen. Zolang u uw batterij op de juiste manier gebruikt en een geschikt oplader gebruikt, zal dit waarschijnlijk nooit relevant worden.
Opslag en overwintering van de batterij
Hoe u de batterij het beste kunt opslaan of overwinteren, verschilt lichtjes afhankelijk van het type batterij. AGM-, gel- en lithiumbatterijen kunnen doorgaans op de boot overwinteren. Koude temperaturen schaden hen niet dankzij de lage zelfontlading. Alleen onder -20 °C kunnen de batterijen schade oplopen, omdat op een gegeven moment de elektrolyten bevriezen.
Opslag en overwintering van loodaccu's
Loodaccu's (AGM- en gelaccu's) moeten bij voorkeur in volledig opgeladen toestand worden opgeslagen. U moet de accu's loskoppelen en, indien mogelijk, aansluiten op een oplader met onderhoudslading. Als dit niet mogelijk is, raden we aan de laadstatus van de accu te controleren en indien nodig op te laden. Houd daarbij het beste rekening met de aanbevolen ontlaadspanning van de fabrikant.
Opslag en overwintering van lithiumbatterijen
Lithium-ionbatterijen moeten het beste worden opgeslagen met een laadniveau van 50 – 75 %. Ook lithium-ionbatterijen moeten worden losgekoppeld, maar mogen absoluut niet op een oplader met onderhoudsoplaadfunctie worden aangesloten. Vanwege de zeer lage zelfontlading zou de batterij de hele winter moeten overleven. U kunt echter na een paar maanden het laadniveau van uw batterij controleren om een diepe ontlading te voorkomen.
Oplader batterij boot
De batterijladers verschillen op basis van de laadmethoden, het spanningsbereik en het laadvermogen. Theoretisch vervullen alle verschillende laadmethoden hetzelfde doel en kunnen ze voor alle batterijtypes worden gebruikt. Aangezien deze verschillende eigenschappen hebben, zijn echter niet alle laadmethoden ideaal geschikt voor alle batterijtypes. Een bijzonder risico bestaat in een te hoog laadvermogen en een daaropvolgende sterke temperatuurstijging van de batterij.
Altijd een compatibele oplader voor de batterij!
Daarom raden we u aan alleen compatibele opladers voor uw batterijsysteem te gebruiken. Zo heeft u lang plezier van uw batterij! Wilt u uw batterij op de boot opladen en weet u niet hoe? De bepaling van de capaciteit van een batterij vindt u trouwens in onze gids.
Uw voordelen met greenboatsolutions
U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.
U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.