Wat zijn de voor- en nadelen van elektromotoren en verbrandingsmotoren voor u?
We geven u een kort overzicht van de overeenkomsten en verschillen tussen elektrische bootmotoren en verbrandingsmotoren. Wat zijn de voordelen van de elektromotor op de boot? Waar liggen de [vermeende] nadelen? We wensen u veel plezier met de video of het lezen van het artikel! Stuur ons gerust uw vragen en suggesties.
ELEKTRO vs. VERBRANDER op het water | Voor- en nadelen in overzicht
Vanwege de huidige cookie-instellingen kan de Youtube-video helaas niet worden weergegeven.
Overeenkomsten tussen elektrisch en verbrandingsmotor
Kan ik met een elektromotor net zo snel rijden als met mijn verbrandingsmotor of ben ik langzamer onderweg?
Geen zorgen! Een elektromotor zorgt net zo uitstekend voor de voortstuwing van uw boot. Wat de maximale snelheid betreft, zijn de twee motortypen dus gelijk.
Waar hangt de snelheid van de boot van af?
In het begin dachten we dat alleen de motor bepalend was voor de snelheid. De snelheid is echter meer afhankelijk van uw boot dan van de motor. In ons artikel {%ckve71par01nf3p66lenx45la___Elektroboote - alles Wissenswerte%} leggen we u meer uit over de economische snelheid en welke waarden nodig zijn voor de berekening van de snelheid.
Energieverbruik van E-motor en verbrandingsmotor op de boot?
Daarom raden we aan, ongeacht de motor, met een zachtere snelheid te varen. Natuurlijk kunt u ook eens goed gas geven! U moet echter altijd voldoende batterijcapaciteit of extra brandstof aan boord hebben om niet zonder te komen te zitten!
Het is dus niet de energieverbruik dat bepalend is, maar eerder het type opslag aan boord en hier zijn er verschillen. Meer over de verschillen in actieradius vindt u verderop in het artikel.
Werking van E-motor en verbrandingsmotor
De schroef zet het vermogen van de motor om in duw en duwt de boot in de gewenste richting. Verbrandings- en elektromotoren hebben een gemeenschappelijk doel en zorgen voor maximaal rijplezier tijdens de boottocht. De constructie en de manier waarop de aandrijfas in rotatie wordt gebracht, werkt verschillend.
Installatie van de buitenboordmotoren
Verschillen tussen elektrische en verbrandingsmotoren
Is een elektrische buitenboordmotor de moeite waard voor mijn boot?
De voordelen van een elektromotor bij boten
De voordelen van de elektromotor ten opzichte van voertuigen met een verbrandingsmotor zijn veelzijdig. Vanuit ons perspectief heeft de elektromotor veel voordelen, maar is niet altijd 100% geschikt. Er zijn ook enkele uitdagingen die elektromotoren met zich meebrengen. We laten u zien hoe u deze vermeende nadelen met onze hulp heel eenvoudig kunt elimineren:
1. Geluid van een elektromotor
Een elektromotor is aanzienlijk stiller dan een verbrandingsmotor! Afhankelijk van het type en de constructie varieert het geluidsniveau van de motor. E-motoren zonder versnellingsbak hebben een geluidsniveau van slechts 30-60 decibel en zijn daarmee praktisch geluidloos. Elektrische buitenboordmotoren met versnellingsbak zijn daarentegen iets luider, rond de 70 dB. In elk geval zijn de elektrische aandrijvingen aanzienlijk stiller. Het geluid van een verbrandingsmotor doet denken aan de hoofdwegen in een grote stad. Voor ons was dat precies de reden om na te denken over een elektromotor voor onze boot. We denken bij een boottocht namelijk vooral aan natuur en ontspanning.
Onze mening: Er is op het gebied van geluid helemaal geen alternatief voor elektromotoren... behalve spierkracht natuurlijk, hier doet u zelfs nog iets goeds voor uw gezondheid!
Over het algemeen weerspiegelt het artikel naast feiten ook onze mening. We proberen zo objectief mogelijk te zijn. Er is, zoals voor bijna alles, een tweede mening. Op beurzen horen we van bootbezitters af en toe uitspraken zoals:
- de motor moet luid zijn en stinken
- krijg ik er nog een luidspreker voor het motorgeluid bij?
- Elektro? Dan moet ik me wel met de anderen kunnen verstaan
-
1. E-motoren zijn aanzienlijk stiller of helemaal geruisloos
-
2. Emissievrij geen onaangename geur
-
3. Doorlopende kosten duidelijk goedkoper!
-
4. Milieuvriendelijk en ecologisch duurzaam
-
5. Toekomstbestendig: Geen angst voor rijverboden
-
6. Onderhoudsvrij: minder moeite
-
7. Hogere veiligheid aan boord
-
8. Het rendement en de versnelling zijn hoger
-
9. Behandeling en bediening zijn eenvoudiger
-
2. Emissievrij en een schone zaak
Een elektromotor produceert tijdens het rijden geen milieuschadelijke en stinkende uitlaatgassen. Studies hebben aangetoond dat er door het ontbreken van filterinstallaties 38 keer meer stikstofoxiden in de atmosfeer komen. Bovendien heeft de motor geen olie nodig die kan lekken.
U rijdt met de familie naar het meer en heeft de geur van een tankstation in uw neus? Voor ons persoonlijk was dat een van de belangrijkste redenen om ons met het onderwerp elektromobiliteit bezig te houden. (Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen die de geur van een tankstation prettig vinden.) Desondanks denken we aan u en uw gezondheid.
Ook voor dieren en het milieu hebben ontbrekende uitlaatgassen of smeermiddelen in het water een grote invloed. In haveninstallaties zien we te vaak een glinsterende olielaag op het water. Naast de dieren heeft het ook voordelen voor de waterkwaliteit in uw gebied. Zeker met de steeds warmer wordende zomers is de waterkwaliteit van meren en rivieren in Duitsland een belangrijke factor die wordt bevorderd door elektrische bootmotoren.
3. Geen onderhoudskosten en goedkope werking!
Hoe groter de batterij, hoe hoger de kosten voor het complete systeem. Bij de aanschaf raden we aan goed te letten op hoeveel capaciteit u gemiddeld nodig heeft.
Op onze website hebben we een kleine kostenrekenaar voor u ontwikkeld. U kunt gemakkelijk vanuit huis de jaarlijkse kosten vergelijken en zien vanaf wanneer een E-motor voor uw boot loont.
U hoeft alleen maar aan te geven hoe vaak u per jaar vaart en hoe hoog het verbruik van uw boot is. Een ander interessant punt: u ziet hoeveel CO2 de bootmotor in de loop van de tijd uitstoot en hoeveel CO2 er bespaard kan worden.
Break-even: Wanneer is een E-motor goedkoper?
De terugverdientijd hangt af van de motor en uw rijgedrag. Bij de berekening vergelijkt u de kosten van de aankoop met die van het gebruik: u koopt een 15 pk verbrandingsmotor voor 4000€ en geeft jaarlijks 800€ uit aan benzine en 200€ aan onderhoud. Of u koopt een 11 kW (15 pk) E-motor met een batterijsysteem voor 8000€ en geeft slechts 200€ per jaar uit aan elektriciteit.
Uw elektrische aandrijving is al na 5 jaar rendabel. Na 10 jaar heeft u al 4000€ bespaard. Fossiele brandstoffen zijn een beperkte hulpbron. Denkt u dat de prijs in de toekomst zal stijgen? Wij gaan er op lange termijn van uit dat de benzineprijzen per liter door een CO2-belasting of iets dergelijks aanzienlijk zullen stijgen.
Aan de andere kant bieden goedkope zonnepanelen de mogelijkheid om elektriciteit gratis te genereren. Deze elektriciteit kan direct in uw batterijsysteem worden opgeslagen.
4. Milieuvriendelijk en ecologisch duurzaam
Als u groene stroom voor uw elektromotor gebruikt, is de werking zelfs klimaatneutraal. Wat betekent klimaatneutraal? Er komen geen schadelijke CO2-uitstoot of stikstofoxiden vrij die de lucht vervuilen en uw gezondheid in gevaar brengen. Bovendien komen schadelijke stoffen zoals brandstof, olie of andere smeermiddelen niet in het water. Bij elektromotoren is er geen gevaar voor de inheemse wateren en dieren.
Om zelf stroom op het water te genereren, is er de mogelijkheid om zonnepanelen of kleine windturbines op de boot te monteren. Alternatief kunt u ook bij de aanlegplaats of op uw botenhuis installaties opzetten en bent u ook veilig voor stijgende elektriciteitsprijzen.
Dit is vooral geschikt voor woonboten met een groter dakoppervlak, maar ook al voor kleinere boten. Veel zonnepanelen zijn opvouwbaar of kunnen worden opgerold en zijn daardoor gemakkelijk op het dak of de reling van de boot te installeren.
5. Geen rijverboden voor elektrische boten
Natuurlijk zijn er ook nu al in Duitsland en Oostenrijk een groot aantal meren met rijverboden. Wij zijn er persoonlijk van overtuigd dat rijverboden en strengere eisen in de toekomst sterk zullen toenemen. Met een elektromotor zit u hier veilig. Vooral als u overweegt een nieuwe bootmotor aan te schaffen, moet u deze niet onbelangrijke factor in gedachten houden.
6. Onderhoudsvrij – nooit meer stress!
Midden in het seizoen moet u slijtageonderdelen van uw motor laten vervangen. Niet met een elektromotor. De meeste e-motoren zijn onderhoudsvrij en hebben bij hoogwaardige afwerking een extreem lange levensduur. Dit bespaart u veel stress. Heeft de motor nog garantie? Waar kan ik de motor laten repareren en hoe duur wordt het plezier? Misschien bent u ook technisch veel vaardiger en vormt het vervangen van een paar slijtageonderdelen geen probleem voor u. Dan is het voor u niet zo dramatisch. Wij zouden daar eerlijk gezegd volledig overweldigd door zijn! Daarom kiezen we liever voor de zekerheid met een elektromotor.
7. Hogere veiligheid aan boord
Veiligheid is het A en O. Op de weg overtuigen elektrische auto's met hun hogere veiligheid. Op het water moet bij de batterij op een droge opslag worden gelet, waarbij spuitwater geen probleem vormt. De meeste motoren zijn absoluut spuitwaterdicht. Sommige batterijen zijn zelfs volledig drijvend. Het risico op brand is gering, maar we raden aan om bij bepaalde batterijen toch een speciale brandblusser aan boord te hebben voor de veiligheid. We werken voornamelijk met lithium-ijzerfosfaatbatterijen. Deze zijn niet brandbaar en daarom absoluut veilig.
Het hanteren van licht ontvlambare en explosieve benzine aan boord is niet nodig. Vanuit ons perspectief is het veel aangenamer zonder een benzinetank aan boord.
8. Betere efficiëntie en een hogere acceleratie
In de praktijk klinkt dat zeker begrijpelijk: hoe sneller het begint, hoe beter voor u. Hetzelfde is te observeren bij elektrische auto's. Niet voor niets heeft een Tesla Model S zo'n hoge acceleratie en laat het bij het verkeerslicht alle andere auto's achter zich. En dat ondanks het extra gewicht van de batterijen!
9. Eenvoudige bediening en goed gebruiksgemak
Veel motoren hebben een toerentalregeling voor traploze bediening. Het voordeel is dat de motor zonder te schakelen kan wisselen tussen vooruit- en achteruitrijden. De bediening is daardoor duidelijk intuïtiever, gebruiksvriendelijker en de snelheid is beter te regelen.
Een ander voordeel van E-motoren is dat motor en batterij heel gemakkelijk kunnen worden bewaakt. Vaak bieden fabrikanten speciale functies aan die bij verbrandingsmotoren niet direct zijn geïntegreerd.
Daaronder valt de berekening van de resterende actieradius, stroomverbruik, GPS of een autopilot. Natuurlijk zou u deze functies op verzoek ook bij verbrandingsmotoren apart kunnen toevoegen. Bij elektromotoren zijn ze vaak al geïntegreerd en hoeft u niet meer geld dan nodig te investeren.
10. Hoge flexibiliteit: altijd en overal stroom
Als u een elektromotor gebruikt, heeft u altijd elektriciteit aan boord. Andere stroomverbruikers zoals verwarming, lampen, koelboxen en dergelijke kunnen via dezelfde stroomkring worden aangedreven. Let hier al vroeg bij het ontwerpen van uw batterijen op de benodigde capaciteit. Bij het plannen van uw boottocht moet u ook oplaadpunten in overweging nemen op basis van de maximale capaciteit.
Het goede aan elektromotoren: stroom is bijna overal beschikbaar! U kunt de batterij zowel aan uw eigen steiger als in havens, aanlegplaatsen of bij oplaadpunten opladen en bent daardoor toch zeer flexibel.
De nadelen van een elektromotor
Zijn boten geschikt voor een elektrische aandrijving?
-
-
-
Milieu-impact van de productie van batterijen
-
Gewicht van de bootbatterijen
-
laadtijd
1. Energiedichtheid en Actieradius
Benzine heeft een 100 keer hogere energiedichtheid dan lithium-ionbatterijen. E-motoren zijn daarvoor 10 keer efficiënter. Effectief is de energiedichtheid dus 10 keer slechter en heeft dit een negatieve invloed op de maximale actieradius. Daarom zijn het gewicht van de batterij en de aanschafkosten vooral bij grotere motoren of langdurig drijven een belangrijk aspect. Het is daarom de moeite waard om de batterijcapaciteit optimaal af te stemmen op de gewenste rijtijd en capaciteit.
Door uw routes of uitstapjes goed te plannen, kan dit nadeel heel gemakkelijk worden omzeild. Stroom is meestal bij elke aanlegplaats of haven beschikbaar. Als u uw boot overdag gebruikt, kan deze 's nachts aan het elektriciteitsnet worden aangesloten en is deze uiterlijk de volgende dag weer volledig vaarklaar.
Het is wel een nadeel, omdat u in uw boot ofwel meer ruimte voor batterijen nodig heeft of een kortere actieradius heeft. Gelukkig neemt een e-motor aanzienlijk minder ruimte in beslag dan een hoofdmotor met verbrandingsmotor. Uit onze ervaring zijn er bij de meeste overstappen naar een e-motor tot nu toe geen problemen geweest met de actieradius.
2. Aanschafkosten van elektrische bootmotoren
In de afgelopen decennia zijn er al enorme sprongen geweest in de energiedichtheid van batterijen, met 5 tot 8 procent per jaar. Er worden jaarlijks vele miljarden euro's geïnvesteerd om de ontwikkeling verder te stimuleren. De belangrijkste spelers zijn vooral de grote autofabrikanten, die tot 2030 voornamelijk een overstap naar schone energieën plannen.
Hier profiteren vooral ook bootbezitters van, en het concept van E-motor en batterij wordt aantrekkelijker. De batterijprijzen dalen momenteel van 1.000€ per kilowattuur naar slechts 500€. Deze ontwikkeling zal in de komende jaren goedkoper worden en voor u aanzienlijk winstgevender! Naast nieuwe batterijtypes wordt er ook veel onderzoek gedaan naar het gebruik van waterstof als energiedrager. Waterstof belooft een vergelijkbaar hoge actieradius en snel tanken zoals met normale brandstof. Momenteel zijn de kosten voor de brandstofcel echter nog niet concurrerend. We blijven benieuwd en zullen vooraan meedoen! En nog belangrijker: We houden u in onze nieuwsbrief op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen!
3. Milieu-impact van de productie van batterijen
Elektromotoren en batteriesystemen moeten worden geproduceerd en naar Duitsland worden vervoerd. Bij de productie worden ook hulpbronnen gebruikt en komen er CO2-emissies vrij. Ook de motoren worden meestal in Azië geproduceerd en vervolgens geïmporteerd.
Wij hechten veel waarde aan het onder de aandacht brengen van dit feit en geven de voorkeur aan fabrikanten met een betere CO2-balans. We hebben op onze website een speciale CO2-rekenmachine ontwikkeld waarmee u gedetailleerd de CO2-balans kunt berekenen en kunt zien vanaf wanneer een E-motor beter is voor het milieu.
In de media wordt momenteel veel gesproken over de productie van batterijen vanwege de E-auto's en de schade die dit voor het milieu met zich meebrengt. Hier volgt binnenkort een gedetailleerde bijdrage over de productie en de daarmee samenhangende emissies.
Per kWh batterij komt ongeveer 125 kg CO2 vrij. Dit komt overeen met de emissie van ongeveer 60 liter benzine. Afhankelijk van de grootte van de batterij kunt u dus heel snel berekenen bij welk verbruik de overstap naar een batterij-elektrisch voertuig rendabel is. Meestal al binnen het eerste jaar!
4. Het gewicht van de batterijen
Als vuistregel geldt dat AGM-batterijen ongeveer drie keer zwaarder zijn. Meestal wordt bij een ombouw de tank uit de boot gehaald, wat zorgt voor voldoende ruimte en een bepaalde structuur voor extra gewicht in de boot. Hier is het belangrijk om de batterij zo optimaal mogelijk te plaatsen, dan is iets meer gewicht in de boot ook bijna geen nadeel meer. Vooral bij zeilboten heeft u af en toe ook wat meer gewicht in de kiel nodig.
5. Laadtijd bij boten
De laadtijd tot volledige oplading varieert afhankelijk van de batterij en de oplader. Een boot kan met benzine, diesel of waterstof aanzienlijk sneller worden getankt. Dit is op papier een ander nadeel van een elektrische bootmotor. Echter, bootvaarders zijn zelden lange tijd zonder tussenstop onderweg. De laadsnelheid van de batterijsystemen neemt steeds verder toe en de flexibiliteit van e-mobiliteit ontwikkelt zich verder. De Supercharger van Tesla laat het zien en laadt een autobatterij binnen 30 minuten tot 80%. Het aantal laadpalen op het water neemt ook verder toe, waardoor in de toekomst ook langere uitstapjes zonder problemen mogelijk worden.
Afhankelijk van de behoefte vinden we graag samen een passende laadmogelijkheid of een e-aandrijving met de juiste actieradius voor uw boot. Een e-motor is echter niet voor elke actieradius en elk toepassingsgebied echt zinvol.
Conclusie: Vergelijking van elektrische en verbrandingsmotoren
Als u een boot bezit die een grote motor nodig heeft voor het glijden, dan bent u mogelijk beter af met een klassieke verbrandingsmotor. Hoofdzakelijk vanwege het batterijsysteem.
De argumenten voor verbrandingsmotoren zijn vooral de soms lagere aanschafkosten bij grotere aandrijfsystemen en de grotere actieradius en vaartijd bij grote motoren. Op dit gebied zijn elektromotoren in het absolute premiumsegment, want alles is mogelijk. Vooral de batterijsystemen voor glijboten zijn kostbaar. Desondanks zijn elektromotoren ook ideaal voor het glijden en hebben ze net zoveel kracht! Vooral voor meren waar alleen E-boten zijn toegestaan, blijft er geen alternatief over.
De voordelen van een elektromotor zijn dat hij stil, emissievrij, schoon en meestal onderhoudsvrij is. Bovendien zijn de operationele kosten aanzienlijk lager, waardoor er voor veelrijders een economisch voordeel kan ontstaan. Ook bij vissers, kleine boten en rubberboten zijn elektromotoren al vele jaren zeer populair.
De prijs met batterij is vaak zelfs lager of in ieder geval gelijk aan die van een verbrandingsmotor. De ontelbare andere voordelen van de elektromotor wegen hier duidelijk zwaarder. We zijn benieuwd hoe het onderwerp E-mobiliteit zich in Duitsland en Europa ontwikkelt en kijken uit naar feedback en uw ervaringen met E-motoren!
Uw voordelen met greenboatsolutions
U vergelijkt bijna 600 verschillende E-motoren.
U heeft meer dan 30 fabrikanten in het overzicht.